Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Ble selger og Arna-Bjørnar-supporter

Annonse fra Norengros K.J Brusdal

Sykepleier Vibeke Tennebø valgte nye veier etter mange år i helsevesenet.

Da hun fikk tilbud om jobb som selger i Norengros, takket hun ja. Det nyter kundene hennes godt av i dag. Vi treffer damen inne på bedriftens store varelager i Arnadalen. Hun tørker svetten etter å ha spilt rollen som ivrig supporter i en spinnvill fotballkamp mot Arna-Bjørnar 09 jenter. Klubben som Norengros er sponsor for.

Maken til spinnvill fotballkamp har du neppe sett. Se video under.   

Arna-Bjørnar 09 jenter er klare til kamp mot Norengros ansatte.

Fakta Norengros K.J. Brusdal AS

Norengros K.J. Brusdal AS ble etablert i 1988.

I dag har bedriften 80 ansatte.

Hovedkontor/lager i Arna.

Bedriften har butikker både i Arna, på Sotra og på Stord. 

Butikkene er åpne både for privat- og bedriftskunder. 

Ja, arbeidshverdagen kan også romme slike sprell ved Hordalands største leverandør av forbruksvarer til privat og offentlig sektor. Der sortimentet består av produkter innen emballasje, storhusholdning, medisinske forbruksvarer, kontor- og datarekvisita, samt kontormøbler og interiør.

Fagkunnskapen fra jobben som sykepleier får hun god nytte av.

– Jeg har kompetanse til å forstå kunden sin arbeidshverdag. Jeg har vært der. Det gir igjen trygghet for kunden, sier Tennebø. Hun har ansvaret for salg av medisinske forbruksvarer ved Arna-bedriften.     

 – Jeg har ikke angret et sekund.

Vibeke Tennebø

Tusenvis av produkter

Varelageret og kontorer ligger vakkert til i Arnadalen og rommer det meste de fleste små og store bedrifter trenger i det daglige. Og det er stor aktivitet imellom hylleradene.

Svisj svisj. Elektriskdrevne trucker er til en hver tid i sving. Henter kartonger med varer, og setter på plass kartonger med varer.

Det som er like spennende er at det er like mange yrkesgrupper representert som det er produkt-kategorier. Vi treffer på gartneren i trappeoppgangen, sykepleieren og interiørdesigneren i sving på varelageret. De har til og med to kokker representert i arbeidsstokken.

Artikkelen fortsetter under bildet.

STORTRIVES: Sykepleier Vibeke Tennebø, interiørdesigner Janne Brurarøy og gartner Tore Garnes trives i jobben ved Norengros i Arna.

Totalleverandør av forbruksartikler i Hordaland og Sogn & Fjordane.

Få hjelp av en vaskeekte interiørdesigner

Janne Brurarøy er fagutdannet interiørdesigner og har i tillegg lang fartstid fra hotellfaget. Etter flere år som selvstendig næringsdrivende i interiørbransjen, ønsket hun nye utfordringer.

Brurarøy er en av selgerne du treffer når du skal handle kontormøbler og interiør. 

– Vi har mange forskjellig kunder, og de kan dra nytte av min bakgrunn. Det er arbeidsplasser vi møblerer, og jeg vet hvordan møblene vi selger skal fungere i en arbeidssituasjon, sier hun og legger til: – Egentlig kan vi møblere alt i et forretningsbygg.

Hun er i gang med en leveranse stoler til en bergensbedrift. En varebil har akkurat svingt opp foran porten til varelageret. Brurarøy står klar med et knippe stoler som skal transporteres avgårde.


 – Vi har omkring 40 000 artikler i vårt system.

Janne Brurarøy

DAMEN MED MØBLENE: Janne Bruarøy hjelper deg gjerne med produkter til innredning av arbeidsplasser.

Viktig sponsor

I tillegg til å være en viktig bedrift i Arna-samfunnet, har de også lang og stolt tradisjon for sponsing av breddeidretten og organisasjoner der de er lokalisert. Per i dag gjelder det Arna, Sotra og Stord.

Så da de skulle lage reklamefilm, var jentegruppa til idrettslaget Arna-Bjørnar naturlig å spørre.

Vi hører plystringen fra fløyta til dommeren i det han blåser av kampen. Og for de som måtte lure. Kampen endte 2-1 i jentenes favør.

Redaksjonen i Bergensavisen har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet