Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Elisabeth kjøpte drømmeboligen

Annonse fra IEC-HUS

Vi møter Elisabeth Havås på en solrik dag i Bergen. Foran oss står en flott og moderne bolig. Her bor hun og samboeren Lars Petter sammen med Emma og Milla, Elisabeth sine to døtre.

– Velkommen inn! ler Elisabeth mot oss. Hun er en av IEC-HUS sine boligkonsulenter, stasjonert i bergensavdelingen. Vi trer inn i boligen og det første som møter oss er en stor, luftig gang.

Drømmen om egen bolig

Elisabeth ble tidlig opptatt av hus og hjem. Allerede som 21- åring kjøpte hun sin første leilighet og hun elsket å gjøre leiligheten til et hjem. Men drømmen om eget hus var alltid der. Da hun og Lars Petter skulle flytte sammen, kom tipset fra hennes egne foreldre. De bare «måtte» se på hva IEC-HUS kunne levere. Ikke lenge etter var paret godt i gang med byggeprosessen.

Fakta Aurora hus

Stramme linjer og pulttak kombinert med mange vinkler, gir Aurora et moderne preg og en spennende personlighet som både er enkel og kompleks på samme tid. 

BRA: 250,7m2

P-rom: 246,1m2

BYA: 172m2

Grunnflate: 138,5m2

Energimerking: B

Romoppvarming: 8669 kWh/år

Bolig med jobb på “kjøpet”

Tilfeldighetene skulle ha det slik at Elisabeth, som lenge hadde jobbet innenfor oljeservicenæringen, søkte jobb i IEC-HUS rett etter at hun hadde signert kjøpekontrakt. 

– Jeg var veldig fornøyd med hele prosessen rundt husbyggingen og hadde et veldig godt inntrykk av IEC-HUS, så jeg sendte inn en søknad, forteller Elisabeth. 

Hun kjøpte ikke bare hus, men fikk også jobben og er i dag boligkonsulent i IEC-HUS. Dette er en beslutning hun absolutt ikke angrer på.

– Jeg bare elsker å møte kundene. Det å kunne bistå med å få til de beste løsningene for huset er både spennende og stort for meg. Å veilede og hjelpe kundene til å få ett nytt flott hjem, er helt klart det gøyeste med jobben, sier hun. 

STORTRIVES: Elisabeth og døtrene Emma og Milla stortrives i sin nye flotte bolig.

Moderne og nordisk stil

Stilen i boligen er stram og inspirasjon for å innrede henter Elisabeth på mange ulike arenaer, men først og fremst Instagram.

– Jeg ser på min stil som moderne og nordisk, og min største inspirasjonskilde finner jeg på både norske og danske kontoer.

Jeg har alltid drømt om eget hus.

Elisabeth Havås

MODERNE: ICE-HUS bygger moderne boliger med særpreg.

IEC-HUS er blant Norges ledende boligprodusenter. Selskapet ble etablert i år 2000 og siden starten har vi levert mer enn 2700 boligenheter i Norge.

God planlegging

Boligen Elisabeth og Lars Petter valgte var Aurora. Boligen er moderne og stor og med mye vinduer, spesielt i stue- og kjøkkenområdet.

– Vi brukte mange timer på å planlegge og gå igjennom hustegningene. Jeg er en detaljist og liker ikke å overlate noe til tilfeldighetene. Og jo mer man planlegger på forhånd desto mer fornøyd blir man jo med resultatet, sier Elisabeth.

Noen enkle justeringer ble gjort, ettersom de var klare på at de ønsket seg 5 soverom og store bad. Spesielt badet i andre etasje er familien spesielt god fornøyd med. I tillegg fikk hun kjøkkenløsningen hun alltid hadde drømt om. Løsningen uten overskap og med en sentral øy er som skapt for den aktive familien. Her kan ungene gjøre lekser etter skolen og hvile ut etter håndballtreninger, mens mamma Elisabeth disker opp med kveldsmat.

– Vi er strålende fornøyd med både valg av hus og ikke minst sluttresultatet, forteller Elisabeth til slutt før vi går.

Redaksjonen i Bergensavisen har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet