Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Julepålegg etter bestemors oppskrifter

Annonse fra Lerøy Mat

Ferskvaresjef Endre Magnussen ved Lerøy Mat har allerede slaktet er par villsauer, tørket pinnekjøttet, laget ribberull, lammerull og sylteflesk. Alt etter gode gamle norske oppskrifter.

Ferskvaredisken ved Lerøy Mat i Galleriet i Bergen sentrum bugner av kjøttprodukter fra lam, storfe og gris.

I fjor fortalte ferskvaresjefen hvordan du tilbereder ditt eget pinnekjøtt. I år tar Endre for seg hvordan du lager sylteflesk, ribberull og lammerull. Videoen finner du her, og de deilige oppskriftene finner du i bunn av saken.

JULEMAT: Lammerull er skikkelig godt julepålegg.

Tradisjonskost

Ferskvaresjefen er oppvokst og bor i dag på Vaksdal. Han pendler daglig inn til Bergen og jobben hos Lerøy Mat.

Interessen for norsk tradisjonskost var det hans bestemor Bergit som sørget for.

– Hun var svært flink til å lage mat, og både jeg og min far Kjell benytter hennes oppskrifter, sier Endre.

De produserer alt fra bunnen av. 

– Min far har noen villsauer. Hvert år slakter vi et par dyr som går til produksjon av god og tradisjonell kost. Så langt har jeg produsert røkt pinnekjøtt, leverpostei og julepålegg, sier han.

På jobben hos Lerøy Mat er det han som har ansvaret for innkjøp og salg av både kjøtt, fisk og ost.

Det er kjekt å kunne videreføre bestemors oppskrifter

Endre Magnussen

Ølmajones: Endre Magnussen viser hvordan du lager deilig ølmajones.

Trives i butikk

Vaksdalingen har lang erfaring som kokk fra hotell- og restaurantbransjen. Da hans første barn ble født ønsket Endre å komme bort fra skiftarbeid, og i en ny jobb med fast arbeidstid. Slik havnet han som ferskvaresjef i kolonialbutikk.

Lerøy Mat har mange kunder innom hver dag, og Endre deler gjerne av sin kunnskap som kokk.

– Jeg har inntrykk av at det er blitt litt kult igjen å produsere sin egen mat. Flere satser på tradisjonell norsk mat, og da gjerne med sin egen vri, sier han.

GODE RÅD: Endre har lang bakgrunn som kokk. Det nyter kundene godt av.

Stort utvalg i Bergen sentrum

Lerøy Mat er en butikk som "alltid" har vært i Bergen sentrum.

Daglig leder Hans Karlsen forteller at de etablerte butikken da Galleriet sto ferdigbygget i 1988. Siden har de vært der.

– Vi har det utvalget folk flest trenger, og kjøper inn varer folk spør etter. I forkant av jul finner du både engelsk christmas-pudding, kirsebær i lake og julekaker, samt mye annet godt, forteller Hans.

Og selvfølgelig er butikken fylt med alt nordmenn forventer til jul. I fjor kunne daglig leder fortelle bergenserne at Lerøy Mat hadde 24 sorter pinnekjøtt i butikken.

– I år er pinnekjøttutvalget like stort og variert, sier han.


Vi har mye godt i butikken i førjulstiden.

Hans Karlsen

JULEPÅLEGG: Lerøy Mat har ferskvarene du behøver for å lage julepålegget.

Delikatessebutikk

– Det er ikke mange ferskvarebutikker igjen i Bergen sentrum. Vi satser på å ha varene folk etterspør til de forskjellige årstider. I dag er butikken fylt med ferdigprodusert julemat, og vi har råvarer av god kvalitet for de som ønsker å produsere maten selv. Vi har også mye spennende innenfor julegodteri, sier Hans og smiler.

Lerøy Mat satser også på å ha inne et godt utvalg delikatesser. Alt fra spennende oster til pattegris for å nevne noe.

– Jula er en spesiell tid for meg. Butikken er pyntet, og kundene er i julestemning. Jeg er allerede begynt å glede meg til pinnekjøttmiddagen. Det er det vi har hver jul, avslutter butikksjefen.

Ribberull

Ribbeside uten ben: cirka 2 kg

Saltlake: bland 300 gram salt og 3 liter vann

Finmalt pepper: 10 gram

Nellik: 8 gram

Allehånde: 6 gram

Gelatinpulver: 85 gram

(1 finhakket rødløk)

Slik gjør du:

Legg ribbesiden i saltlake i ca. 2-3 døgn. Denne må stå i kjøleskap. Skjær ribbesiden på langs og brett den ut som en bok. Bland krydderet og dryss det jevnt utover. Fordel den finhakkede rødløken utover på samme måte. Dryss på gelatinpulver. Rull sammen siden til en rull. Surr og knyt opp jevnt med surretråd, eller bruk nett.

Pakk rullen inn i plastfolie, og la den trekke ved 80 grader i 3 timer. Legges i press på ca 6 kg, i kjøleskap i ett døgn

 

Lammerull

Lammeside uten ben: cirka 1 kilo

Saltlake: bland 200 gram salt og 2 liter vann

Finmalt pepper: 6 gram

Nellik: 3 gram

Allehånde: 4 gram

Ingefærpulver: 4 gram

Gelatinpulver: 50 g 

Slik gjør du:

Legg ribbesiden i saltlake i ca. et døgn. Denne må stå i kjøleskap. Bland krydderet og dryss det jevnt utover. Dryss på gelatinpulver. Rull sammen siden til en rull. Surr og knyt opp jevnt med surretråd, eller nett.

Pakk rullen inn i plastfolie, og la den trekke ved 80 grader i 2 timer. Legges i press i ca ett døgn.

Du kan også bruke litt lammekjøtt å fylle inni rullen og eventuelt finhakket løk

Eller du kan ta bort krydderet utenom pepper og fylle med for eksempel soltørket tomat og frisk timian

Sylteflesk

Sideflesk: 1 til 1,5 kilo 

Kokende vann

Salt: 1 spiseskje pr liter vann

Sukker: 1/2 spiseskje sukker pr liter vann

Hel pepper: 1 teskje

Hel nellik: 1 teskje

Lauvbærblad: 4 blad

Syltelake: bland 1 liter vann med 0,5 dl salt, 0,2 dl sukker og 0,5-1 dl eddik.

Hel nellik til pynt 

Slik gjør du:

Kok flesket i saltet, krydret vann til det er mørt, ca 2 time. Ta flesket opp, trykk hel nellik inni svoren, dette er lettest å gjøre når flesket er varmt

Når flesket er kaldt, legges det i den sammenrørte syltelaken. Her kan det oppbevares inntil en uke. 

Redaksjonen i Bergensavisen har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet