Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Få en pangstart på julehandelen

Annonse fra Bergen Sentrum AS

Fredag er det igjen duket for Black Friday i Bergen sentrum, og da er det mulig å gjøre et skikkelig førjulskupp.

Black Friday kommer opprinnelig fra USA, og er en årlig handledag som faller på den første fredagen etter høytiden Thanksgiving. Dagen preges av gode tilbud og butikkene åpner dørene tidligere enn vanlig, for å sparke i gang årets julehandel. Den sorte fredagen kom til Norge allerede i 2009, men det er først de siste årene at Black Friday virkelig har tatt av her til lands. 

Fantastiske tilbud

Markedssjef Thomas Ottesen i Bergen Sentrum AS tror at dette kommer til å bli en av årets store handledager i Bergen sentrum.

– Allerede klokken syv om morgenen åpner flere butikker og kjøpesentre i sentrum med fantastiske tilbud. Det fortsetter med tilbud utover hele dagen, og her er mange muligheter for å gjøre et skikkelig kupp, sier Ottesen.

Han oppfordrer folk til å følge med på ba.no, og i papirutgaven på torsdag og fredag. Der vil de gode tilbudene fra forskjellige butikker og kjøpesentre i Bergen sentrum bli avslørt. 

Størst sjanse for kupp i sentrum

Markedssjef Ottesen i Bergen Sentrum AS sier at Black Friday er et kortvarig braksalg med ekstra gode tilbud.

I sentrum finner du mer enn 600 spennende butikker og over 250 serveringssteder. Herunder seks kjøpesentre i kort gåavstand fra hverandre, de største flaggskip-butikkene til kjedene og ikke minst de unike spesialforretningene. 

– Sjansen for å gjøre et godt kupp er størst i sentrum, siden utvalget også er det. I tillegg er julegatene og en julepyntet by en flott ramme for juleshopping, avslutter Ottesen. 

Bergen Sentrum AS er byens offisielle sentrumsselskap. 

Redaksjonen i Bergensavisen har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet