Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Saken er biff for disse karene

Annonse fra Laksevåg Senter

Kjetil-André Nord, Christian Hatleskog og Daniel Wergeland skjærer til saftige biffer, og kommer med gode tips om hvordan du best bruker kjøttet du kjøper på Safari Kjøtt.

Safari har vært etablert med dagligvarebutikk på Laksevåg siden begynnelsen av 60-tallet. Nå har de etablert seg på nytt med konseptet Safari Kjøtt.

– Flere av kundene våre har handlet kjøtt hos oss siden starten, forteller daglig leder Kjetil-André Nord.

Etter at dagligvaretilbudet forsvant i 2012 har kundene jobbet aktivt med å få butikken tilbake.

– Derfor valgte vi å starte opp igjen en slakterbutikk i senteret i 2015, sier Nord.


KJØTT: Hos Safari Kjøtt finner du både pinnekjøtt og biff. Kjetil-André Nord og Daniel Wergeland viser fram noen av varene.

Vi skaffer det kunden ønsker

Kjetil-André Nord

Kjøtt til modning

I tørkeskapene bak disken henger entrecôte og t-bone kam og mørner fra syv til tolv uker før de tas ut og kuttes opp i biffer. På snorer i fra taket henger et godt utvalg av årets pinnekjøtt.

I varmedisken ligger det kjøttkaker og karbonader, samt spennende lunsjretter. De har også et godt utvalg av kjøttpålegg. 

Nord og kollegene er over gjennomsnittet interessert i kjøtt og kjøttmat. De bidrar med kunnskap til sine kunder både over disk, og gjennom jevnlige poster på butikkens facebook-sider. De jobber også aktivt med å utvikle nye og spennende produkter de kan selge over disken på Laksevåg Senter.

Toppmoderne kjøpesenter

Laksevåg Senter har det siste året vært gjenstand for en omfattende oppgradering og utbygging.

Det tøffe industrielle designet, som er gjennomgående i hele senteret, gjenspeiler den maritime verkstedsindustrien i området.

Senteret har et variert utvalg butikker. Her finner du også helseaktører, sosiale tjenester, tannleger og frisører. 

Senteret er blitt en hyggelig møteplass for folk som bor i området.

FISKEBUTIKK: Cecilie Therese Thuen Særvold driver i dag sin egen fiskebutikk på Laksevåg Senter.

Ferske råvarer

Vegg i vegg med Safari Kjøtt ligger Sjømatportalen.

– Fisken vi selger her har aldri vært frosset. Vi kjøper inn rundfisk og skjærer til fileter og koteletter selv. Dermed har vi god kontroll på kvaliteten til fisken vi får fra leverandør, sier den travle gründeren. 

I disse tider holder de et ekstra godt øye med lutefisken og juletorsken.

I varmdisken frister de kjøpesenterets kunder med blant annet fiskekaker, plukkfisk, og bacalao. De tilbyr også ferdig påsmurte rundstykker.

Fisk er ikke fisk. Det finnes stor forskjell i kvalitet.

Cecilie Therese Thuen Særvold

STORT UTVALG: Sjømatportalen har et stort utvalg delikatesser fra havet.

Fiskebutikk-gründer

Det er første gang Fjellskål Fisketorget etablerer virksomhet utenfor Bergen sentrum. Det har de gjort i samarbeid med Bernard Fisk.

– Jeg har hele tiden hatt lyst til å drive min egen butikk med fokus på god fisk og fiskemat. Det klaffet bra med at min bror så på muligheten for å utvide virksomheten. Han ønsket å nå nye kunder utenfor sentrumskjernen.

Omtrent på samme tid fikk vi en telefon fra senterledelsen på Laksevåg Senter som ønsket å få etablert et tilbud på fersk fisk på senteret.

– I dag har vi en flott fiskebutikk i enden av gågaten på senteret, og jobber med å utvide kundekretsen, sier Cecilie. 

Nytt og moderne senter etter omfattende oppgradering.

Total areal: 20,500 kvadratmeter

Nybygg: 7.000 kvadratmeter

Over 40 butikker

Redaksjonen i Bergensavisen har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet