Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Johnny venter på nye Audi Q5

Annonse fra Møller Bil Minde

Johnny Vetaas er den første i Bergen som har kjøpt nye Audi Q5. Han vil få bilen levert i februar.

Fredag skal den nye modellen fra Audi-fabrikken vises fram for interesserte kunder på Møller Bil Minde. I den forbindelse har bilbutikken valgt å kjøre en direktesending på www.ba.no fra selve avdukingen. Sendestart kl. 10.00.

AUDI-MANN: Johnny Vetaas har kjørt Audi siden 80-tallet.

Fornøyd med Audi

Vetaas har kjørt Audi siden slutten av 80-tallet og eid en rekke forskjellige modeller. Blant annet første generasjon Q5.

– Det var en bil jeg var godt fornøyd med. Man sitter høyt i en SUV og får god oversikt i trafikken. Det er også lett å stige inn og ut av vognen. Bilen hadde gode kjøreegenskaper, og jeg regner med at den nye modellen er minst like bra, sier den bilinteresserte mannen.

Q5en han har bestilt er utstyrt med firehjulsdrift og en dieselmotor som yter 190 hestekrefter.

– Jeg vurderte også andre bilmerker i samme kategori, men valget falt nok en gang på Audi. Mye på bakgrunn av den gode kundeservicen jeg opplever i butikken i Kanalveien.

Viktig bil for Audi

Markedssjef Stig Inge Olsen ved Møller Bil Minde har store forventninger til nye Audi Q5.

– Dette er en bil som kommer til å bety volum, når vi snakker salg, sier Olsen. Første utgave av Q5 ble en veldig populær mellomklasse SUV på Vestlandet. 

– Audi Q5 er en bil som har solgt bra fra den kom på markedet. Litt artig å se at vi har solgt 50 biler av den gamle modellen i år, sier Olsen.

Audi-butikken har siden lansering av den nye modellen hatt stor pågang og solgt flere biler. Dette allerede før den er kommet til Norge.

Med luftfjæring

Nye Audi Q5 er en lekker og ikke minst spennende mellomklasse SUV. Kjørekomforten er på topp, og det er god plass i kupeen.

I Norge er det mulig å velge mellom to motoralternativer. 190 hester diesel og 252 hestekrefter bensin.

Q5 leveres med mye standardutstyr, og du kan velge fra en omfattende liste med ekstrautstyr.

Blant annet heldigitalisert instrumentpanel, med navigasjonskart, kjørekomputer, osv.

For første gang er det også mulig å få luftfjæring til Audi Q5. Da kan bakkeklaring justeres fra 16 centimeter til 22 centimeter på det høyeste. 

Møller Bil Minde har et av Norges mest moderne Audi-anlegg. Herfra selger de både nye og brukte biler. Bedriften holder til i Kanalveien 3, og har et stort verksted og delelager. 

Redaksjonen i Bergensavisen har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet