Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Bygger nytt landemerke i Fana

Gleder seg til å flytte inn i ny bolig

Annonse fra Boetablering AS

Kari og Inge Halleraker fant drømmeboligen i et splitter nytt boligprosjekt på Siljustøl i Fana. Neste år kan de flytte inn i sin nye leilighet i Slåtten Terrasse.

I dag bor paret på Søråshøgda i Ytrebygda bydel i Fana. Boligen ligger i et lite tun med flere rødmalte hus i rekke. Høyt plassert og med panoramautsikt mot sør.

– Vi flyttet hit for 34 år siden, og har trivdes svært godt. Det er her vi har vår familie og våre venner, og det er en plass hvor det er både trygt og godt å bo, sier Kari.

VENTETID: Inge og Kari Halleraker har kjøpt bolig i Slåtten Terrasse. Bygget skal stå ferdig neste år.

Pusse opp, eller kjøpe nytt

Paret har i lang tid vurdert om de skal oppgradere boligen de eier i dag, eller om de skal satse på å kjøpe en helt ny bolig. 

– Vi ønsket en bolig med alt på et plan, samt en stor terrasse. Det ble vesentlige faktorer i vurderingen, sier Inge.

Paret har de siste årene fulgt nøye med på boligmarkedet.

– Vi stortrives i Fana, og har kun sett etter bolig i dette området. Her bor vi landlig, samtidig som det er sentralt. Samtidig jobber vi begge på denne siden av byen, sier Inge.

Det hender vi går søndagstur til tomten.

Kari Halleraker

Slåtten Terrasse

Utbygger: Boetablering AS i Bergen

Antall leiligheter: 17 fordelt på tre etasjer

Størrelse: Fra 56 til 143 kvadratmeter

Parkering: I egen parkeringskjeller

Uteområde: Opparbeidet fellesareal

Private terrasser: Fra 11 til 113 kvadratmeter

Felles terrasse: 62 kvadratmeter

Heis i bygget

I nærområdet: Siljustøl Museum, Fana golfklubb, Fana stadion, Lagunen og bybane.

Slåtten Terrasse

Spennende prosjekt

Det var Kari som fant prospektet Slåtten Terrasse på internett. Hun kontaktet utbygger Boetablering, og fikk informasjon om prosjektet, samt en omvisning på byggetomten.

– Vi synes at dette blir et spennende og arkitektonisk flott boligprosjekt, sier Kari.

Slåtten Terrasse bygges i Funkis-stil. Det blir store leiligheter i andre etasje, og på toppen kommer det tre «eneboliger». Boetablering har også lagt vekt på å opparbeide et flott uteområde, med beplantning, gangveier og lys.

Bygget er utformet for å passe inn i området. Både når det gjelder farge, materialvalg og utforming.

– Leiligheten ligger vendt mot sør, lik den vi har i dag, og det er tilgang til terrasse for morgensolen, og det er terrasse hvor vi kan nyte kveldssolen. Vi er også svært fornøyd med planløsningen i den nye boligen, sier Kari.

Søndagstur til tomten

Boligprosjektet skal etter planen stå ferdig andre kvartal 2018. Ekteparet mener at det er greit å ha litt tid på seg. Det er mye som skal på plass, og nåværende bolig skal selges, før de kan flytte inn i den nye boligen.

Samtidig er det spennende å følge framgangen i prosjektet.

– Det hender at vi går søndagstur til tomten der boligen skal bygges. Det er spennende å se hvor langt de er kommet fra uke til uke. Vi ser fram til å flytte inn i nybygget bolig, og bli kjent med nye naboer, sier ekteparet.

KOMPONIST: Klassisk komponist Harald Sæverud fant inspirasjon til flere av sine komposisjoner på stiene rundt Siljustøl. (Foto: ARNE RISTESUND)

Naturskjønn inspirasjonskilde

Slåtten Terrasse er nærmeste nabo til Siljustøl Museum. Dette var hjemmet til den verdenskjente Bergens-komponisten Harald Sæverud. 

Kommunikasjonssjef Eirik Kydland ved KODE Kunstmuseene i Bergen forteller at det store uteområdet på 176 mål var en viktig inspirasjonskilde for Sæveruds kunstneriske virksomhet.

– Blant verkene som ble til her er Kjempeviseslåtten, sier Kydland. I dag er eiendommen åpen for publikum med sine mange populære turstier. 

PLANLEGGER: Svein Engelsen og Lene E. Vikøyr i Boetablering har planene klare for Slåtten Terrasse på Siljustøl i Fana. (Foto: RUNE JOHANSEN)

Boligene har beliggenhet i hjertet av Fana.

Svein Engelsen

Nytt landemerke

Det er utbyggeren Boetablering AS som står bak prosjektet. Planleggingen startet for flere år siden og nå står første offisielle tomtevisning for tur. Daglig leder Svein Engelsen forteller at Boetablering har bygget om lag 800 boliger i Bergensområdet siden de startet bedriften.

– Slåtten Terrasse blir et landemerke når det står ferdigbygget. Terrasse-prosjektet bygges i Funkis inspirert stil, og får beliggenhet bak en kolle, og dermed skjermet fra andre boliger i området, sier Engelsen.

Det mest spesielle i boligprosjektet er de tre frittliggende ”eneboligene” på toppen av terrasse-komplekset. 

– Boligene har beliggenhet i hjertet av Fana, med flotte turområder rett utenfor inngangsdøra. Det er kort avstand til golfbane, idrettsanlegg og handlesenter, avslutter Engelsen.

Velkommen til visning lørdag og søndag.

Boetablering AS er en liten organisasjon lokalt i Bergen, som har drevet med boligutbygging i 26 år. 

Utbyggeren håndterer hvert eneste steg i byggeprosessen, helt fra valg av tomt til bygging og oppfølging av innflyttede hus og leiligheter. 

Boetablering ble grunnlagt i 1990, og har siden starten bygget 800 boliger i Bergen og omegn.  

Redaksjonen i Bergensavisen har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet