Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Hytten reddet huset

Annonse fra Gjeldfinans

Da foreldrene stilte hytten som tilleggssikkerhet fikk Anne Lise og Bjørn ordnet opp i gjeldsmarerittet.

– Det er helt utrolig at regningsbunken på 30.000 kroner i måneden er redusert til kun 8.000, sier en lykkelig familiefar fra Sandviken i Bergen.

Han forteller at situasjonen i familien var svært vanskelig før de fikk hjelp til å ordne opp i økonomien. 

Åtte avslag på tre uker

– Vi betalte mer enn 30.000 kroner i måneden i regninger, og klarte likevel ikke å holde tritt. Alt var kaos, og Anne Lise var langtids-sykmeldt. Inkassosakene strømmet på, og da kemneren truet med tvangssalg for å få dekket inn restskatten var vi nødt til å foreta oss noe, forteller Bjørn.

Først tok han runden til en rekke banker. Det gikk ikke bra. I løpet av tre uker fikk han åtte blanke avslag. Deretter ringte han Gjeldfinans.

– De var imøtekommende og skisserte to løsninger, enten måtte vi selge huset, eller fremskaffe tilleggssikkerhet, sier han.

Den vanskelige samtalen

Med tre barn på fire, seks og ni år var det utenkelig å selge huset. Dermed måtte de finne tilleggssikkerhet, siden den samlede gjelden var høyere enn verdien på huset.

– Jeg tok mot til meg, kjøpte roser til min mor og dro på besøk til foreldrene mine. Der la jeg alle kortene på bordet. Det var en vanskelig samtale, men samtidig var det godt å kunne dele problemene våre med noen som kunne hjelpe, forteller Bjørn.

Ønsker du en økonomisk opprydning? Søk her.

Tvangssalget stanset

Han fikk hjelpen de behøvde. Foreldrene stilte hytten sin som tilleggssikkerhet for ekteparet, og dermed kunne Gjeldfinans hjelpe dem.

Tvangssalget ble stanset, og etter en tid ble det lagt fram et lånetilbud i en vanlig bank hvor all gjelden ble refinansiert. Nå betaler Anne Lise og Bjørn 8.000 kroner i måneden for et lån over 30 år med 2,5 prosent rente.

– Resten har vært en fin opplevelse. Vi har prutet ned gjelden vår med mer enn 100.000 kroner, lønnstrekkene er avsluttet, og da det kom gjenpartsbrev i posten om at vi var kredittverdige igjen følte vi at det var 17. mai, julaften og bursdag på samme tid, sier ekteparet.

– Vi ble behandlet med verdighet og respekt, og de fant en vei ut av uføret for oss. Det har vært en utrolig opplevelse. Nå er vi en lykkelig familie på fem, og snart er vi seks, stråler Anne Lise og Bjørn.

Trenger du hjelp med et økonomisk problem og har hus og inntekt? Gjeldfinans starter der andre gir opp

Gå til kampanjesiden

Leverer totalløsninger innenfor økonomisk opprydning.

Redaksjonen i Bergensavisen har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet