Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Rita og Tore fikk livet tilbake

Annonse fra Gjeldfinans

Huset var på tvangssalg, og de hadde gitt opp. Tre måneder senere er alt snudd på hodet.

– Livet har begynt på nytt for oss, sier et strålende blidt ektepar fra Olsvik i Bergen, etter at de fikk rådgivning til å få orden på økonomien.

Det var en avisannonse som satte det hele i gang.

– Jeg hadde annonsen fra Gjeldfinans liggende på kjøkkenbordet i to uker før jeg våget å ringe nummeret som stod der, forteller Rita. I ettertid skjønner hun ikke hvorfor hun var redd for å ringe, men hun er desto gladere for at hun gjorde det.

– Jeg ble spurt om inntekten vår, samlet gjeld og verdien på boligen. Han jeg snakket med mente at dersom tallene jeg ga ham stemte, burde det være mulig å skaffe refinansiering til oss. Vi takket selvsagt ja til et møte, sier hun.

Postkasseskrekk

Tiden før telefonen til rådgivningsfirmaet i Bergen var vanskelig for Rita og Tore. De sov dårlig, våknet tidlig og kranglet ofte. Posten ble liggende uåpnet, og den eneste grunnen til at de tømte postkassen var fordi de var flau overfor postbudet.

– Vi hentet aldri posten mellom klokken tre og fem av redsel for å møte på postmannen, sier Rita.

Så snudde det.

Ønsker du en økonomisk opprydning? Søk her.

Veien fra betalingsanmerkninger til sparekonto

– Før møtet med Gjeldfinans diskuterte vi telefonsamtalen jeg hadde hatt med dem. Selv mente jeg det hørtes for utrolig ut at de kunne hjelpe oss, men Tore mente at det de fortalte hørtes logisk ut, forteller Rita.

Han hadde rett. Etter møtet på Kokstad er hverdagen snudd på hodet, og betalingsproblemene de tidligere strevet med virker som et fjernt minne.

– Det er nesten ikke til å tro. For tre måneder siden var livet vårt et mareritt. Nå er vi kvitt alle betalingsanmerkningene, vi har lån i en lokal bank til to prosent rente, vi har opprettet sparekonto og betaler alle regningene våre ved forfall. Vi har rett og slett fått livet tilbake, sier det lykkelige ekteparet.

Trenger du hjelp med et økonomisk problem og har hus og inntekt? Gjeldfinans starter der andre gir opp

Gå til kampanjesiden

Leverer totalløsninger innenfor økonomisk opprydning.

Redaksjonen i Bergensavisen har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet