Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Kjersti hjelper deg ut av økonomisk trøbbel

Annonse fra Gjeldfinans

Jobben hennes er å hjelpe mennesker ut av gjeldsproblemer. – Alle mennesker kan gå på en gjeldssmell. Men dessverre er det ikke alle som søker hjelp, sier Kjersti Flood.

Flood har arbeidet med inkasso hos Lindorff i ti år før hun startet i Gjeldfinans for to år siden .

KREVENDE OG GIVENDE

Hun beskriver arbeidsdagene som krevende og givende på samme tid. Prosessen med å rydde opp i gjeldsproblemer kan enkelte ganger være et puslespill, med mange og ulike kreditorer.

– Jeg synes at det er veldig givende å få være med på å løse utfordringer som kundene har. Jeg vet hvor stor betydning det har for dem å kunne få starte med blanke ark økonomisk. Det er mange som beskriver det som å få puste igjen, forteller hun.

KJØPER MAT PÅ KREDITT

Det er forskjellige grunner til at folk havner i økonomisk uføre. Ofte er det naturlige forklaringer som samlivsbrudd, arbeidsledighet eller sykdom som ligger bak. Andre ganger er det luksusfellen som slår inn, altså overforbruk. Kjersti registrerer at forbrukskarusellen snurrer raskt og stadig oftere må vanlige folk ta et oppgjør med forbruket for å komme i økonomisk balanse.

– Det virker som om kredittkortene sitter litt løsere i lommeboken enn tidligere. Samtidig markedsfører flere kredittkort på en aggressiv måte. Jeg har sett folk som har betalt matvarene sine på dagligvarebutikken med kredittkort. Da er det på tide å vurdere situasjonen, sier hun.

LES OGSÅ: «Betaler dere ikke innen mandag, skifter vi lås på huset deres»

ØKT MEDIEFOKUS

Etter 12 år i bransjen, ser hun tydelig en endring i holdninger knyttet til betalingsvansker og forbruksgjeld. Hun tror at økt mediefokus på problematikken er med på å alminneliggjøre problemet. Det er både positivt og negativt, tror hun.

– Det er bra fordi at terskelen for å be om hjelp er lavere. Samtidig kan det være med på å legitimere holdninger om at det ikke er så farlig med en skakkjørt økonomi, og det er jo ikke tilfellet, sier Kjersti.

FINNE LØSNING

Stadig flere tar kontakt med Gjeldfinans for å finne en løsning. Flood har erfart at kundene setter stor pris på å møte noen som både forstår situasjonen og har mulighet til å rydde opp.

– Vi møter alle med respekt og forståelse. Allerede når kundene tar kontakt ligger det en erkjennelse i at det har gått for langt. Vårt viktigste arbeid ligger i å være medmennesker, få oversikt og rydde opp slik at privatøkonomien kommer på rett kjøl, sier den erfarne rådgiveren.

Leverer totalløsninger innenfor økonomisk opprydning.

Redaksjonen i Bergensavisen har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet