Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Slik får du perfekt lam til påske

Annonse fra Lerøy Mat

Kokken Endre Magnussen på Lerøy Mat har alltid med et lammelår i ryggsekken når han legger turen til påskefjellet.

Familien har hytte i den lille fjellbygden Bergsdalen i Vaksdal kommune. Og som nordmenn flest har de lam på middagsbordet en av påskedagene.

Se oppskrifter nederst i saken.

PÅSKETUR: Endre Magnussen og familien foretrekker skipåske i Bergsdalen. (Foto: PRIVAT)

Lam fra Jæren

– Vi har som tradisjon å ha en lammelårmiddag og en pinnekjøttmiddag i løpet av påsken. Dette er mat som er enkelt å tilberede og det smaker fantastisk godt, sier den drevne kokken.

Årets lam får Lerøy Mat fra Jæren. Her beiter dyrene langs sjøkanten på denne tiden av året. Det gir kjøttet særpreg.

– Dette kjøttet er litt mildere i smaken, og likner litt på Lofoten-lammet, sier Magnussen. 

Husk kryddermarinade

Lammekjøttet som Lerøy Mat får inn nå like før påske, kommer ferdig utbeinet og vakumpakket i plast. Det gjør at kjøttet både er enkelt å ta med seg og enkelt å skjære opp når det er ferdig stekt.

– Det som er viktig å huske på, er å legge kjøttet i marinade to dager før du skal bruke det, forklarer Magnussen.

Selv foretrekker han å lage en kryddermarinade bestående av timian, rosmarin, en klype spisskummen og skallet fra en sitron.

Saftig lammelår

– Jeg bruker å legge lammelåret i ovnen like etter frokost på påskeaften. Der ligger det og godgjør seg mens vi er ute på en lengre skitur. Når vi kommer tilbake er kjøttet ferdig. Da er det bare å pakke det inn i aluminiumsfolie slik at det holder seg varmt, mens jeg lager saus, fløtegratinerte poteter og appelsinkokt fennikel, sier han.

Et lår rekker til fire voksne personer. Hvis det skulle bli noe til overs egner lammekjøttet seg perfekt til for eksempel lapskaus, eller som pålegg til smørbrød med majones og rød løk.

Slik tilbereder du et saftig lammelår etter oppskriften til Lerøy-kokk Endre Magnussen:

Marinade

1/2 potte timian

1/2 potte rosmarin

2 fedd hvitløk

4 ss olje

Skall av en halv sitron

Salt, pepper og en klype spisskummen

Legg alt i en plastpose og bland godt

La kjøttet ligge i marinaden i minimum 1 døgn i kjøleskap

Langtidsstekt lam

Beregn cirka 300 gram utbenet lammestek per person

Brun kjøttet godt på alle sider. Legg det i en ildfast form

Hell oppi cirka en halv liter vann

Stekes på 80 grader i 6-8 timer

Hurtigstekt lam

Hvis du har det travelt kan kjøttet stekes på 140 grader

Steketid cirka 2 timer

Steketermometer:

65 grader rosa kjøtt.

70 grader grålig kjøtt

La lammesteken hvile i cirka en halv time

Saus

Cirka 6 dl stekesjy

1 dl rødvin eller solbærsaft

1 ss dijonsennep

1 dl fløte

Smak til med salt og pepper

Juster eventuelt sausen med Maizena Express hvis du synes at sausen blir for flytende  

Tilbehør

Appelsinkokt Fennikel

2 stk fennikel

5 dl appelsinjuice

2 ss smør

Skjær vekk de "grønne fingrene" og stilkfestet. Del i to og skjær vekk stilken. Kutt i tynne skiver. Stek gylden i smør, og kok i juicen i 5-10 min til sausen henger på fennikelen.

Fløtegratinerte poteter

8-10 poteter

1 ss smør

1/2 løk

1-3 fedd hvitløk

1/2 ts pepper

3 dl fløte

Reven parmesan eller annen ost

Skrell poteter og løk og skjær dem i skiver. Legg potetene og løken i smurt, ildfast form. Ha på salt og pepper og hell fløte over. Temperatur 200 grader. Steketid 45 til 60 minutter. Legg på osten når det er cirka 15 minutter igjen av steketiden. Potetene er ferdig når osten har smeltet og fått gyllen farge.

Redaksjonen i Bergensavisen har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet