Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Lader opp til kamp med fotball og pizza

Annonse fra SK Brann

Etter at Brann etablerte fanzone er det blitt enklere for Brann-supporter Torstein Dyrkolbotn å få med seg hele familien på hjemmekamp.

Vi treffer dem på Stadion før Brann sitt møte med Viking. Mamma Luciana Thunem har funnet fram Brann-flagg for anledningen, og parets to barn Celina og Torian bærer hvert sitt Brann-skjerf.

 – Vi synes det er greit å være tidlig ute på kampdager, spesielt hvis vi har valgt å kjøre til kampen og behøver parkering til bilen. Da er det greit at det er et aktivitetstilbud for barna før dørene til Stadion åpner, sier Torstein.

Celina håper hun får treffe noen brannspillere for en selfie og autograf.

FØR KAMP: Luciana Thunem, Torian, Torstein Dyrkolbotn og Celina sverger til pizza før Brann møter Viking.

Brann-fan

Han har vært Brann-fan og fulgt laget siden ungdommen. Nå er hjemmekampene blitt en familieaktivitet.

– Brann-kampene er fine å oppleve sammen. Nå har også barna begynt å interessere seg for det som skjer på matten, sier han og roser at Sportsklubben har rettet oppmerksomheten mot barnefamilier.

SATSER PÅ FAMILIEN: – Vi jobber for å skape positive opplevelser for barnefamilier som besøker Stadion, sier Camilla Schutz.

Aktiviteter

Camilla Schutz er kommersiell leder i Sportsklubben Brann. Hun forteller at barnefamilier er et viktig satsingsområde for Brann, og et felt som klubben ønsker å bli bedre på.

– Vi har etablert en fanzone som er åpen i god tid før hjemmekampene. Her har vi lagt opp til aktiviteter og konkurranser for barn og ungdom. I tillegg er det muligheter for å treffe Brann-spillere som ikke er tatt med i troppen, sier Schutz.

Vi begynner i det små, men håper å gjøre kampdagen til en ennå større happening.

Camilla Schultz

Skuddfot og pizza

Torstein og familien har hilst på Brann-maskot Gullbrann, og datteren Celina har fått testet skuddfoten. En radar måler hastigheten på ballen, i det hun skyter på mål.

– Folk har så stor tilgang til underholdning på hjemmebane gjennom fjernsyn og internett. Derfor tror jeg at det er alfa omega at Brann kan tilby noe mer enn selve kampen, og at de minste kan få muligheten til å treffe heltene sine, konstaterer Torstein.

Sønnen Torstein har spist pizza og møtt klassekamerater som også skal på dagens Brann-kamp.

RADAR: Nå kan du sjekke skuddfoten. En radar sjekker hastigheten på ballen når du skyter.

Ung satsing

Dørene til Stadion er åpnet, og folk strømmer inn.

– BOB-tribunen er familietribunen. Det er der maskoten Gullbrann oppholder seg på hjemmekampene, sier Schutz. Her møter maskoten barnefamiliene som kommer på kampen , og han er med å skape stemning.

BOB-tribunen er også stedet for nyetablerte Bataljonen Ung. Dette er en fellessatsing mellom Bataljonen og Sportsklubben Brann.

– Målet er å etablere en tydelig supporterklubb for yngre Brann-supportere. Vi tror at dette vil bidra til at neste generasjon vil bestå av aktive og syngende Brann-supportere, sier Camilla Schutz.

Bataljonen Ung har plass på nedre del av BOB-tribunen.

Følg oss på facebook.com/sportsklubbenbrann/

Redaksjonen i Bergensavisen har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet