Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Nå kan du se drømmeboligen før den er bygget

Annonse fra Fana Sparebank Eiendom

Per Christian Lønning og Jan Erik Guldbrandsen i Fana Sparebank viser fram teknologi som skal gjøre det enkelt for kjøper å bli kjent med drømmeboligen lenge før den er bygget.

Vi har tatt turen ut til Hillerhøyden-prosjektet i Mathopen. Det er i forbindelse med planlegging og forhåndssalg av liknende prosjekter at virtuell reality-teknologi (VR) kommer til nytte både for megler og boligkjøper.

– Dagens prosjektmeglere jobber mye med å skape et ønske om å kjøpe bolig lenge før den er oppført, mens boligkjøpere vil ha mest mulig opplysninger om boligen, sier Guldbrandsen.

VIRTUELL VIRKELIGHET: VR-brillene kan deg med inn i en hvilken som helst virtuell verden. Her benyttes teknologien til visning av et fremtidig boligprosjekt.

Med VR-briller

Fana Sparebank Eiendom har nå etablert et VR-rom ved hovedkontoret på Nesttun. I dette rommet har de teknologien som er nødvendig for å generere prosjekt-tegninger, sammen med blant annet fotografier, til en data-skapt tredimensjonal virkelighet, som kan utforskes med VR-briller.

Virtual reality gjør det mulig for boligkjøper å gå på «visning» i en tredimensjonal modell av drømmeboligen, sjekke romløsninger, utsikt og uteområder. Det gir også mulig for å veie interessante boliger opp mot hverandre.

– Denne teknologien vil bidra til å gjøre det enklere for kunden å velge riktig bolig, mener Guldbrandsen.

Vi tar i bruk VR-teknologi fra det neste store utbyggingsprosjektet.

Per Christian Lønning

Satser på ny teknologi

Fana Sparebank har som målsetting å ligge i toppen når det gjelder utvikling av salgsverktøy for sine eiendomsmeglere.

– Det er nærmere ti år siden vi tok i bruk «Eiendomsvelgeren». Velgeren gjør det enkelt for kjøper å orientere seg i et større boligprosjekt når det gjelder pris, beliggenhet og planløsning. Hvilke boliger som er solgt og hvilke som er ledig. I dag en teknologi som alle tar som en selvfølge, sier Guldbrandsen.

Når Fana Sparebank knytter VR-teknologi opp mot Eiendomsvelgeren tar banken et kvantesprang innenfor salgsverktøy for sine meglere. Aldri tidligere har det vært mulig å gi kjøperne et så komplett bilde av hvordan et byggeprosjekt vil fremstå som ferdig oppført.

I HØYDEN: Fotograf Bjarne Skintveit benytter drone når han skal fotografere i høyden.

Med drone

På Hillerhøyden er Bjarne Skintveit i sving med fotografiapparatet. Han er avdelingens fotograf og dronepilot. Bildene han tar benyttes i dag i tradisjonelt salgsmateriell. Det nye er at Fana Sparebank nå skal sette disse bildene sammen i Virtual reality.

– Jeg tar bilder av byggetomter ut fra gitte høyder og vinkler. Disse bildene settes sammen med en 3D-modell av bygningsmassen. Slik er det mulig å simulere både utsikt fra forskjellige etasjer, samt hvordan boligene vil fremstå i terrenget. Tidligere benyttet jeg en mast med kamera på toppen for å sikre meg disse bildene, men fremover vil drone bli mer og mer benyttet, sier fotografen.

CAMPINGVOGN: Fana Sparebank benytter campingvogn ved visning av større boligprosjekter. – Det gir en bedre kundeopplevelse enn blafrende papirer på en byggeplass, sier Per Christian Lønning.

Meglere tidlig på banen

Dagens boligmarkedet forandrer seg raskt. Prosjektmeglerne sitter med kunnskap om hvilken type bolig dagens marked vil ha, og hvilket salgsmateriell som er nødvendig får å selge boligene. Dette er nyttig kunnskap for en utbygger.

– Utbyggere har sett viktigheten av å dra megler med helt fra starten av et boligprosjekt. Noen ganger er vi inne allerede fra reguleringsprosessen. Dette for å kunne gi råd om leilighetsmiks, utforming, planløsninger og prising. Samt bidra med markedsanalyser og juridisk kompetanse, sier prosjektavdelingens advokat, Per Christian Lønning. 

Redaksjonen i Bergensavisen har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet