Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Overlevde frontkollisjon med trailer

Annonse fra Frydenbø Bilsenter AS

– Jeg er glad for at vi lever, sier Zdravka Savic (31), og kikker bort på ektemann Darko Sofric (35) og datteren Ema (5). På bilferie i sommer frontkolliderte de med en semitrailer i Bosnia-Hercegovina.

Vi møter familien på ReHabiliteringsklinikken på Nordås i Bergen. Her er Darko Sofric til opptrening etter skader han pådro seg i ulykken.

PÅ BILFERIE

Familien flyttet fra Bosnia og bosatte seg i Bergen for to år siden. Begge har fast jobb her, og datteren går på skole på Paradis i Fana.

I sommer skulle de for første gang, siden de flyttet til Norge, besøke slekt og venner i hjembyen Teslic i Bosnia.

– Vi hadde hatt noen fantastiske dager i Teslic, og var på vei til badeferie i Kroatia, da ulykken skjedde, forteller Zdravka.

Det hadde regnet kvelden før, og det var fortsatt glatt på veien denne morgenen. Familien stoppet og kjøpte kaffe og litt mat på en bensinstasjon. Så kjørte de videre.

SMADRET: Zdravka og Darko sin Volvo V40 ble fullstendig smadret i sammenstøtet med semitraileren

Eposten til Frydenbø Bilsenter

Hei.

Jeg vil gjerne takke dere i Volvo på grunn av deres bil har reddet meg og min familie. TUSEN TAKK.

Vår ferie ble avsluttet ikke akkurat som planlagt. Vi var på bilferie i Europa hvor vi ble påkjørt av en trailer i Bosnia. I følge politiet det var bilen som reddet oss. I bilen var min mann, vår datter på 5 år og jeg. Mannen min fikk brudd i begge beina ellers alt annet er fint. TUSEN tusen takk at dere lager så gode biler!

Mvh Zdravka Savic 

FRONT MOT FRONT

Tre mil fra Teslic møtte de semitraileren. Hengeren hadde fått sladd og var kommet over i deres kjørefelt.

Sjåføren forsøkte å rette opp vogntoget, med det resultat at også trekkvognen kom over i motsatt kjørefelt. Personbil og trailer kolliderte front mot front.

Politi og redningstjeneste, som kom til stedet og så bilvraket, var sikker på at det var snakk om en dødsulykke.

– Jeg husker alt som skjedde. Traileren som treffer oss, og Darko som blir slengt mot rattet. Airbager som blir utløst, sier Zdravka.

– Jeg klarer likevel å holde roen, og roper på Darko og Ema.

FASTKLEMT

Zdravka klatrer ut fra det rykende bilvraket, og får datteren Ema ut fra bilen. Hun får etter hvert kontakt med ektemannen. Han sitter fast, og må vente på å bli reddet ut fra bilen av brannvesenet.

Familien blir sendt til nærmeste legevakt i sykebil. Fra legevakten blir de sendt til sykehus i byen Doboj.

– På veien dit sa Darko at han kunne bevege beina. Det var et godt tegn, minnes hun.

Etter to døgn sørget forsikringsselskapet for at familien ble flyttet til privatsykehus i Beograd.

FIKK HØRE HISTORIEN: Markedssjef Glenn Wange møtte Zdravka Savic på Frydenbø Bilsenter på Minde.

MINDRE SKADER

Zdravka var forslått-og hadde mindre kuttskader. Ema kom uskadd fra kollisjonen, mens Darko hadde pådratt seg brudd i lårbein og i hælen.

Han ble operert for skadene i Beograd. Men like før de skulle reise hjem til Bergen ble det oppdaget et nytt brudd i beinet. Det ble besluttet at han skulle opereres på Haukeland Universitetssykehus.

Volvo’s visjon er at ingen skal dø, eller bli alvorlig skadet i en ny Volvo fra år 2020

Markedssjef Glenn Wange

ØNSKER Å TAKKE

– Det er nesten uvirkelig at vi sitter her i dag. Politi og redningspersonell jeg har pratet med, mener at vi overlevde ulykken fordi vi kjørte en nyere Volvo med moderne sikkerhetsutstyr, sier Zdravka.

I etterkant av ulykken sendte hun en mail til Frydenbø Bilsenter AS på Minde.

– Jeg ønsket å takke de som selger slike biler, avslutter hun.

Det setter markedssjef Glenn Wange og kollegene på Frydenbø Bilsenter stor pris på.

– Jeg er utrolig glad for at det gikk så bra med Zdravka og familien hennes. Som familiefar går det virkelig inn på meg å høre den sterke historien, sier Wange.

Redaksjonen i Bergensavisen har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet