Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Gleder seg til å flytte inn

Annonse fra OBOS

Edna Irene Åsen (62) og Øyvind Nicolaysen (63) var ikke på jakt etter ny bolig, men så oppdaget de OBOS-prosjektet Nye Vågedalen.

– Jøss, dette ser spennende ut tenkte vi, forteller Nicolaysen og Åsen. Paret bor i dag i tomannsbolig ved Gravdal, en liten spasertur unna tomten hvor de nye boligene skal bygges.

Trivelig bydel

– Vi har bodd på Laksevåg i mange år, og har familie like i nærheten. Derfor har det aldri vært aktuelt å se etter bolig andre steder. Dessuten er Laksevåg en trivelig bydel, sier Åsen.

De kom over Vågedalen-prosjektet ved en tilfeldighet, og valgte en leilighet i fjerde etasje i bygg A med panoramautsikt over Byfjorden.

– Utsikt til sjøen og innseilingen til Bergen er et stort pluss. Vi er begge oppvokst på steder med nærhet til sjøen, sier Nicolaysen. Han trådte sine barnesko i Kragerø, mens samboeren vokste opp i Lofoten.

NYTT PROSJEKT: Slik blir de nye boligene i Vågedalen på Laksevåg.

Smarte løsninger

– I Nye Vågedalen skal det bygges moderne hjem som passer alt fra førstegangskjøperen til godt voksne. Alt skal legges til rette for et trivelig bomiljø for beboerne, sier prosjektleder Håvard Tjore i OBOS.

Leilighetene har smarte planløsninger, egne balkonger, store vinduer, eikeparkett i alle oppholdsrom og lyse flater. De som er tidlig ute har muligheten til å sette sitt eget personlige preg på boligen.

– Boligene er passende for unge på grunn av sentral beliggenhet, god kollektivdekning og gunstige priser. For de som har barn, ligger barnehage og skole i umiddelbar nærhet, sier han.

Nye Vågedalen

Salget av de første 39 boligene er i gang.

Innflytting planlagt fra 2019.

Totalt skal det bygges 160 selveierleiligheter.

Boligstørrelse fra 38 kvadratmeter til 107 kvadratmeter.

Priser fra 2,25 millioner kroner til 5.5 millioner kroner.

Heis.

Underjordisk garasjeanlegg.

Balkong eller mark-terrasse. Felles takterrasse.

Det gode liv

Edna Irene Åsen og Øyvind Nicolaysen har allerede begynt å forberede seg mentalt på å flytte, selv om det fortsatt ligger nærmere to år frem i tid.

– I den nye leiligheten er alt på et plan. Den inneholder tre soverom, to terrasser og heis til parkeringsplass. Det er praktisk i vår situasjon.

Det at de har ferieleilighet i Andalucia i Spania, ble også tatt i betraktning da de valgte ny bolig.

– Når vi en gang blir pensjonister, tenker vi å kunne tilbringe mer tid i Spania. Da er det mer lettvint å dra fra en leilighet, fremfor å eie en bolig som behøver mer tilsyn. Du kan si dette er en investering i det gode liv, smiler Nicolaysen.

NY BOLIG: Edna Irene Åsen og Øyvind Nicolaysen har kjøpt ny bolig på Laksevåg.

Like pent utenfor

Prosjektavdelingen i OBOS har lagt stor vekt på å etablere flotte uteområder med plener, gangveier, beplantning, samt sitte- og lekeplasser i boligområdet. Boligene ligger i et populært boligområde med kort vei til det meste.

Nye Laksevåg Senter, med byens beste utvalg på ferskvare innen kjøtt og fisk, er nærmeste nabo.

– Vi har bygget opp konsepter som er unike i Bergen rundt fokus på mat. Når vi i tillegg har 40 andre butikker vil vi kunne tilby de nye beboerne i Vågedalen alt de trenger i hverdagen, sier senterleder, Marianne Cristi Nyborg, for Laksevåg senter.

Nye Vågedalen er en langsiktig investering i det gode liv.

Øyvind Nicolaysen

Godt samhold

Folk som vi har snakket med på Laksevåg trekker fram samholdet blant folk som bor der, og mulighetene som finnes i området.

– Vi liker å gå turer, og her har vi nærhet til Damsgårdsfjellet, Gravdalsfjellet med Viggohytten, og Kanadaskogen, med tur- og bademuligheter, for å nevne noe, fremholder Nicolaysen.

Bydelen er også blitt landskjent for sin maritime historie og årlige St. Hans-feiring, med et gedigent tønnebål som settes opp av Laksevaag Bueskyttere.

TØNNEBÅL: Hvert år bygger folket på Laksevåg et stort tønnebål som fyres opp på St.Hans aften.

Trinnvis utbygging

Nye Vågedalen vil bli bygget ut i flere trinn og bestå av 160 boliger. I første trinn er det mulig å kjøpe leilighet i størrelse fra 38 til 107,5 kvadratmeter (p-rom). Alle boligene har egen balkong, og tilgang til takterrasse med en fantastisk utsikt over Byfjorden, Sandviken, Nordnes og byfjellene.

– Vi opplever stor interesse for boligene, og har så langt solgt 9 av 39 leiligheter i Nye Vågedalen-prosjektet, forteller prosjektlederen i OBOS.

Redaksjonen i Bergensavisen har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet