Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

– Her er det trivelig å bo

Annonse fra Markhus Bolig

SØFTELAND: Da Anne Smedsvik traff Øyvind Fiksen måtte paret ut på jakt etter nytt og større hus. Valget falt igjen på en bolig fra Markhus Bolig i Hjelleåsen-prosjektet i Os kommune.

Åpent hus på Hjellemarka

Søndag 5. november fra kl. 12.00 til 14.00 holder Markhus Bolig åpent hus på Hjellemarka. 

Det blir servert kaffe, boller og brus. Aktiviteter på lekeplass og forundringspakker til barn.

Besøk vårt:

Visningshus: Hjelleåsen Panorama.

Åpent bygg: Hjelleåsen Terrasse T2-Boligene står ferdig til våren.

Tomtevisning: Hjelleåsen Terrasse T3.

Hvitevarepakke fra Siemens til en verdi av 47.000 kroner følger med for de som kjøper rekkehus i Hjelleåsen Panorama i  kampanjeperioden ut november.

For tre år side flyttet Anne hjem til sine foreldre i Os, etter en periode med studier innenfor reiseliv i hovedstaden. Det tok ikke lang tid før hun begynte å se seg om etter egen bolig for seg og sin datter Isabella. 

– Jeg kikket på eiendommer til salgs på Finn, og falt for en fin liten leilighet i Hjellemarka boligfelt. Den var akkurat stor nok for meg, og det var fortsatt nært til mine foreldre. I tillegg har jeg en søster, med en datter på samme alder som Isabella, som bor i samme område, forteller Anne.

Egen bolig

Leiligheten i Hjelleåsen var på 63 kvadratmeter og hadde to soverom. Den lå på bakkeplan med tilgang til egen uteplass. Den passet perfekt for mor og barn. 

– Jeg trivdes godt med å bo i dette området og var fornøyd med den lille leiligheten. Den var stor nok for meg og min datter, men så traff jeg Øyvind som da bodde i Arna bydel.

De fant fort ut at de måtte ha et større hus hvis de skulle flytte sammen, og begge to la boligene sine ut for salg.

I løpet av de to årene Anne bodde i den lille leiligheten sørget verdistigning for en god gevinst som hun kunne ta med seg videre i det nye huset.

Da vi fant denne boligen begynte vi å snakke om å flytte sammen.

Anne Smedsvik

Panorama utsikt

Da Anne fant prospektet Hjelleåsen Panorama, tok hun kontakt med eiendomsutvikler Monica Helene Hansen i Markhus Bolig. Hansen tok Anne og Øyvind med på befaring og fortalte om rekkehuset og hvordan det vil bli i området.

– Det ble til at vi bestemte oss for å gå for dette huset, sier paret. Da de var tidlig ute fikk de også muligheten til å foreta endringer slik at de fikk huset slik de ønsket.

I dag har de entre, bad og to soverom i underetasjen. Og stue, kjøkken, bad og et soverom i overetasjen. Boligen ligger luftig til på en kolle med panoramautsikt ned mot Gåsakilen-vannet og tettstedet Søfteland.

De har også parkeringsplass til bil i egen garasje.

UTSIKT: Fra verandaen har Anne og Øyvind en fantastisk utsikt mot Søfteland og naturen i området.

Boliger for salg i Hjellemarka

Hjelleåsen Panorama

Selveiende rekkehus. Klar for innflytting.

Brutto boareal 121,8 kvadratmeter.

Pris fra 4 090 000,- til 4 590 000,-

Til Finn-annonse

Hjelleåsen Terrasse T3

Selveierleiligheter.

Bruttoareal fra 41 til 129 kvadratmeter.

Priser fra 1 890,- til 5 940 000,-

Til Finn-annonse

Et godt bomiljø

Monica Helene Hansen i Markhus Bolig forteller at de jobber mye med plantegninger basert på hvem som skal bo i boligene Markhus bygger.

– I Hjelleåsen boligfelt så vi for oss at majoriteten skulle være førstegangskjøpere. Vi sjekket markedet og fant at det var behov for små og rimelige boliger i Os kommune. Da vi startet planleggingen av Hjelleåsen Terrasse T1 til T3, så vi for oss mer etablerte boligkjøpere. Folk som har eid bolig tidligere, men ønsker å gå tilbake til ny og lettstelt leilighet, sier hun. 

Med Hjelleåsen Panorama sikter Markhus Bolig på å nå barnefamilier.

– I disse selveierboligene har vi lagt vekt på store barnerom, kjellerstue som kan fungere som en sone for ungdom, forteller Hansen.

Jobb på skinner

Både Anne og Øyvind jobber i NSB, hun som konduktør og han som lokfører. De jobber skift og pendler til Bergen sentrum. Med barnehage to minutters gange unna boligen, og en mormor som stiller opp på kveldstid, er det mulig for paret å få hverdagslogistikken til å gå i hop.

– Det tar rundt 25 minutter med bil inn til Bergen sentrum. Til Os er det snakk om ti minutter. Vi bor landlig, men samtidig er det nært sentrale strøk, sier Øyvind.

Han er glad i naturen og besøker gjerne en fjelltopp når anledningen byr seg.

HUSKE: Barnehagen ligger bare to minutters gange unna rekkehuset til paret.

Varme 

Boligene som Markhus setter opp er planlagt med tanke på bruk av standard løsninger og standard byggematerialer. Det bidrar til å holde byggeprisen nede på boligene de setter opp.

I Hjelleåsen ved Søfteland er det er A-B energi klassifisering på alle boligene, og ingen behov for vedlikehold de fem første årene.

Hjelleåsen boligfelt har felles varmeanlegg. Hjelleåsen Terrasse T1, T2 og T3 har vannbåren varme fra borehull i grunnen til radiatorer i boligene, mens oppvarming av rekkehusene i Panorama foregår med peisovn.

Over gjerdet

Boligfeltet mellom Søfteland og Os ligger skjermet fra hovedveien mellom Os og Bergen. I et naturskjønt område bestående av skog, fjell og fiskevann. I dette nybyggermiljøet snakker naboene over gjerdet med hverandre.

Ved barnehagen har utbygger satt av et areal til ballbinge hvor ungene kan boltre seg, og i løpet av våren starter utbygger med å  etablere en gangvei langs Gåsakilvannet.

– Vi stortrives her, og håper at flere småbarnsfamilier får øynene opp for dette flotte området, sier Anne Smedsvik og Øyvind Fiksen.

Markhus Bolig AS driver med utvikling, markedsføring og salg av egne boligprosjekter, og utvikler attraktive tomteområder med sentral og god beliggenhet, hvor vi selv står for prosjektering og planlegging.

Redaksjonen i Bergensavisen har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet