Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

POPULÆR: NAF sin egen maskot er populær blant de minste. (Foto: FOTO: RUNE JOHANSEN)

Løven ryddet opp

Annonse fra NAF Bergen og Omegn

Naffen blir mottatt som en superhelt når hun besøker Laksevåg barnehage i Bergen. – Kan jeg få en klem, Naffen? roper barn i kor og flokker seg rundt løven.

Av RUNE JOHANSEN

MELKEPLASSEN: Anledningen for besøket er en forespørsel etter refleksvester til barn og voksne ved den lille barnehagen på Melkeplassen i Bergen.

KLEM: Barna setter stor pris på Naffen.

KONTAKTET NAF

Barne- og ungdomsarbeider Silje Lien ved Laksevåg barnehage kontaktet NAF i håp om at foreningen kunne hjelpe til med refleksvester til alle barna og de som jobber i barnehagen.

– Vestene vi hadde var nedslitte, og refleksene fungerte dårlig. Jeg sendte forespørsel om sponsing til flere næringslivsbedrifter, men fikk avslag. Da vi begynte på trafikkopplæring med Naffen læreprogram fikk jeg ideen om å kontakte NAF. Kanskje de kunne hjelpe oss, forteller Lien.

LAGBILDE: Barna fikk mulighet til å ta lagbilde med Naffen.

HELT FANTASTISK

Hun fikk positiv tilbakemelding fra NAF avdeling Bergen og Omegn, og i midten av november 2017 kunne hun og barna ønske Naffen velkommen til snarvisitt i Laksevåg barnehage. Med seg hadde løven splitter nye refleksvester både til barn og voksne.

– Dette er bare helt fantastisk! Vi går mye turer, og da er det viktig å ha godt synlige vester. Samtidig er det viktig at barna lærer å bruke refleks i tidlig alder, sier Silje Lien. Før de tar vestene i bruk skal de merkes med Laksevåg barnehage og telefonnummeret dit.

POPULÆR LØVE

Flere barnehagebarn får øye på Naffen allerede før hun kommer fram til inngangsporten til Laksevåg Barnehage. Til stor ståhei, ønsker de NAF-løven velkommen.

– Se der kommer Naffen! jubler barna. Når løven kommer inn på barnehagens område flokker barna seg om den kjente NAF-maskoten.

Det er Rita N. Milde som befinner seg under den gule pelsen. Hun hilser på liten og stor, mens hun deler ut reflekser og vester.


– Det er varmt inni drakten, men det er utrolig moro å se hvordan løven blir mottatt blant barna, sier Milde. Det er ikke første gang hun er NAF-løve på barnehagebesøk.

VESTER: Daglig leder Liv Røssland i NAF avdeling Bergen og Omegn hadde poser fulle med refleksvester til barn og voksne.

NAFFEN OPPLÆRING

Daglig leder Liv Røssland i NAF avdeling Bergen og Omegn sier at bruk av refleks er en viktig del av Naffen-opplæringen til barnehagebarn.

– Vi har med oss 50 refleksvester som skal deles ut til barn og voksne i barnehagen, forteller Røssland.

Refleksvestene blir brukt når barnehagen går på tur utenfor barnehagens område.

Redaksjonen i Bergensavisen har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet