Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

PÅ PLASS: NAF møtte Bergenserne med refleks. (Foto: FOTO: RUNE JOHANSEN)

Fikk Bergenserne til å lyse i mørket

Annonse fra NAF Bergen og Omegn

Skyene henger lavt over byen når bybanen glir inn til endestoppet i Bergen sentrum. Folk strømmer ut, og blir møtt av smilende NAF-folk som deler ut reflekser.

Av RUNE JOHANSEN

BERGEN SENTRUM: Vi er inne i årstiden for refleksaksjoner. I bussene henger plakater som oppfordrer til refleksbruk og i sentrum av Bergen har Skyss nettopp laget verdens største refleks av flere tusen små reflekser.

Folk fra NAF har tidligere delt ut reflekser og sykkellykter ved en av Bergens barne- og ungdomsskoler, og nå er dagen kommet for utdeling av reflekser til bergensere som kommer til byen med buss og bane grytidlig om morgenen.

STOR AVSETNING: Rita N. Milde og Liv Røssland graver dypt i sekken etter reflekser.

TRILLEBAG MED REFLEKSER

Det er ennå mørkt og skyene henger lavt over forretningsbyggene i sentrum.

Rita N. Milde har kommet til sentrum med bybanen. Hun har en hel trillebag stappfull av reflekser i alle varianter.

Liv Røssland og Ole J. Christensen er allerede på plass. Klokken har ennå ikke passert 07.00 når de møtes utenfor Telegraf-bygningen midt i sentrum av Vestlandets hovedstad.

– Vil du ha en refleks? Spørsmålet gjaller flere steder i nærheten av bybanestoppet.

FLINK: – Jeg er flink til å bruke refleks, men i dag hadde jeg glemt å ta den på meg, sier Kari Follevaag.

GLAD FOR OMTANKEN

– Du behøver en refleks, du som har så mørkt tøy. Rita N. Milde er frempå, og en kvinne i kåpe snur seg og tar i mot.

Gjengen fra NAF avdeling Bergen og Omegn deler ut reflekser til høyre og venstre, og i løpet av en kort morgentime er reflekslageret tømt.

– Vi må komme oss ut fra kontoret i Fyllingsdalen for å være synlig slik at folk kan bli oppmerksom på hvordan vi jobber med trafikksikkerhet, sier Ole J. Christensen. Han har beveget seg til bussholdeplassen i nærheten, og sørger for at alle uten refleks er blitt synlig for trafikken i høstmørket.

GODT TILTAK: Trygve Eide bruker alltid refleks når han er ute å jogger, men han er ikke like flink når han reiser til og fra jobb. – Dette er et godt tiltak, sier han.

SETTER PRIS PÅ TILBUDET

Anita Birkeland er på vei til arbeid og skynder seg inn i en bybanebanevogn som er klar for avgang fra sentrum til Flesland. Vi følger etter henne.

– Jeg har refleks, men det er alltids fint med en til, sier Birkeland. Hun legger til at hun setter pris på arbeidet NAF gjør.

PÅ BANEN: – Jeg synes det er bra at NAF deler ut refleks til folk, sier Anita Birkeland.

DE SMÅ TINGENE

Det er første gang Liv Røssland deltar på en NAF-refleksaksjon. Hun trives i møtet med menneskene som kommer til byen.

– Folk smiler og sier tusen takk. De fleste er opptatt av å være synlig, men så er refleksen alle andre steder enn på tøyet man går i, sier hun og smiler.

Refleksaksjonen denne morgenen nærmer seg slutten. Ole J. Christensen sier at han aldri tidligere har delt ut så mange reflekser.

Rita N. Milde smiler.

– Dette er en av de små tingene som bidrar til at antall trafikkulykker går ned, sier hun og kikker ned i sekken.

– Tomt! Da var jobben gjort.

Redaksjonen i Bergensavisen har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet