Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

SJEKK: NAF sine karer på verkstedet står klar til å ta i mot biler for høstsjekk. (Foto: FOTO: RUNE JOHANSEN)

Høstsjekk av bilen

Annonse fra NAF Bergen og Omegn

I løpet av året arrangerer NAF Bergen og Omegn flere aktiviteter for sine medlemmer. Høst-sjekk av bilen har blitt et av mange populære tilbud.

Av RUNE JOHANSEN

FYLLINGSDALEN: Lukten av kaffe og nystekte vafler har begynt å spre seg i lokalene på NAF-senteret i Fyllingsdalen. Det er onsdag kveld, og en god gjeng med tillitsvalgte kvinner og menn gjør seg klar til å ta i mot medlemmer som ønsker å få en høstsjekk av bilen sin.

– I kveld tilbyr vi gratis kontroll av dekk, bremser, lys og frontrute, forteller Liv Røssland, mens hun samtidig fyller mer vann på kaffetrakteren.

Til daglig er hun leder for NAF avdeling Bergen og Omegn. I kveld skal hun sørge for at det til en hver tid er nok kaffe til medlemmene som har tatt turen til stasjonen for å få sjekket bilen sin.

FINT TILBUD: Alf Kålås synes det er greit å få sjekket bilen for feil og mangler.

KARENE PÅ GULVET

Senterleder Kjell-Gunnar Valdersnes, bilteknisk konsulent Stian Bjørk og bilteknisk konsulent Kristoffer Hoshovde står klar på verkstedet når den første bilen ruller inn garasjeporten.

Alf Kålås er kommet for å få sjekket sin 12 år gamle Honda Civic. En bil han kjøpte for fem år siden.

– Det er greit å få tatt en sjekk før vinteren setter inn, sier Kålås.

Han har vært medlem i NAF i over 40 år, etter at han ble rekruttert av et annet NAF-medlem i 1976 på fergekaien i Granvin i Hardanger.

Resultatet etter at Valdernes og kollegaene har sjekket Civicen, er råd om å bytte til nye dekk, samt skifte bremseklosser.

VAFFELMAFIAEN

I butikklokalet på NAF-senteret i Fyllingsdalen er det rigget til med bord, servietter, syltetøy, røre og vaffeljern. Det er her bileierne bruker ventetiden mens bilen er inne til sjekk. De første "prøveeksemplarene" er allerede ferdig stekt. Litt svidd i kantene, men gysla gode.

Therese Flo øser nok en sleiv med vaffelrøre på det varme jernet.

– Vi prøver å lage en hyggelig ramme rundt arrangementer som dette. Da er kaffe og vafler obligatorisk, sier hun og smiler.

Og vaflene får bein å gå på utover kvelden.

RUTE: Andreas Grassi fra Riis bilglass reparerer skade på en frontrute.

FIKSET FRONTRUTER

God sikt i vintermørket krever en frontrute i god stand. I løpet av kvelden sjekket og reparerte leder Andreas Grassi fra Riis bilglass avdeling Kokstad, frontruten på flere biler.

– Steinsprutskader kan som oftest repareres, men hvis ruten er slitt må den skiftes. Dette er den tredje frontruten jeg skal fikse, sier han og drar fram mobiltelefonen.

Underveis tar han bilder av arbeidet. Dette gjøres i tilfelle forsikringsselskapet ønsker å se dokumentasjon, før de betaler for utbedring av skade som bileier har meldt inn.

– Det er blitt strenge krav når det gjelder hva forsikringen skal dekke, forklarer han.

FIKK BIL AV PAPPA

Bjørg og Charles Barton følger omhyggelig med på måleinstrumentet på veggen når Kjell-Gunnar Valderes tester bremsene på bilen deres.

– Jeg føler meg litt tryggere i trafikken etter å ha fått sjekket bilen av ekspertene fra NAF, sier Bjørg Barton og smiler. Hun er på stasjonen sammen med ektemannen Charles Barton.

Hun har vært medlem i NAF siden hun fikk sin første bil som 19-åring.

– Det var min far som kjøpte bilen til meg. En bilmodell produsert i Øst-Tyskland. Han hadde ikke førerkort, og jeg ble familiens sjåfør, minnes hun. I dag kjører ekteparet Barton en Nissan Note.

Når bilen deres kjøres ut fra verkstedet er det skiftet bremselyspærer i baklykt og i bremselyset over bakruten.

BREMSER: Bjørg og Charles Barton følger med på bremsetesten.
LYS: Bilteknisk konsulent Kristoffer Hoshovde skiftet pære og fikset kontakten på denne bilen.

SMÅ TING

Bilteknisk konsulent Kristoffer Hoshovde sier at NAF-medlemmene er folk som tar godt vare på bilene sine, og at det kun var mindre feil de fant i løpet av kvelden, der et tyvetalls biler ble kontrollert. Den største utfordringen de fikk var å løsne bremselyset på Bartons Nissan Note.

– Disse lysene er limt fast fra fabrikken og kan være vanskelig å få løsnet, sier han.

Da lampen ikke ville lyse, selv når ny lyspære var montert, måtte de i gang med feilsøking. Det viste seg at irr i en kontakt var problemet.

– Dette er en enkel sak å løse, sier Hoshovde og smiler.

Til sammen benyttet et 40-talls medlemmer seg av høstens bilkontroll på NAF-stasjonen i Fyllingsdalen.

Redaksjonen i Bergensavisen har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet