Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

STOPP: Oskar Totland brukte dagen på post 3. Eli Folkedal deltar på Sykkelfinalen. (Foto: RUNE JOHANSEN)

Sykkelfinale for skolene i Hordaland

Annonse fra NAF Bergen og Omegn

Oskar Totland i NAF står på post 3 i løypen i Nygårdsparken og stiller deltakerne spørsmål om trafikk.

Av RUNE JOHANSEN

NYGÅRDSPARKEN: Sykkelfinalen i Hordaland er et samarbeidsprosjekt mellom Trygg Trafikk, NAF, Politiet, VilVite og Alle Barn Sykler i regi av sykkel-VM.

VANSKELIGE SPØRSMÅL

Totland er en av flere fra NAF som gjør en innsats under finalen der elever fra syv forskjellige barne- og ungdomsskoler i Hordaland deltar. Arrangementet finner sted ved VilVite i Bergen og sykkelløypen er lagt til Nygårdsparken og Møhlenpris.

– Kan du fortelle meg forskjellen på kjørefelt og kjørebane, spør Totland.

Elev Eli Folkedal fra Granvin må tenke seg om et par ganger før hun svarer på spørsmålet.

– Kjørefelt er den plassen en bil benytter, og kjørebane er alle kjørefelt på en vei, sier hun.

Totland nikker bekreftende, krysser av på blokken sin, og sender skoleeleven videre i løypen.

– Veldig bra! Det er ikke mange som klarer dette spørsmålet, sier han.

SAMARBEID MED NAF

Distriktsleder Knut Olav Nestås i Trygg Trafikk Hordaland er på plass under arrangementet.

– Samarbeidet med NAF er helt uvurderlig når det gjelder å få gjennomført dette arrangementet. De har folk på flere poster utover i løypen, sier Nestås. Han håper at Sykkelfinalen i Hordaland vil bli et årlig arrangement på Vestlandet

Til sammen deltok 35 elever fra femte og sjette klasse fra syv hordalandskommuner.

Redaksjonen i Bergensavisen har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet