Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Her kan du oppfylle hyttedrømmen

Annonse fra Hyttemessen

Robert Nøss ønsker velkommen til tidenes hyttemesse i Bergen. – Det er lenge siden vi har opplevd et slikt trykk på hyttemarkedet, sier han.

GODT BESØKT: Fjorårets hyttemesse ble en suksess. Arrangørene venter ennå flere besøkende til årets messe.

Interessen for å kjøpe hytte på fjellet, eller ved en fjelldestinasjon er rekordhøy i Norge.

En undersøkelse foretatt av Prognosesenteret i fjor viser at hele 66 000 husstander i Norge sier at de går med konkrete planer om å investere i hytte. Ytterligere 200 000 husstander svarer at de i fremtiden kan tenke seg å kjøpe seg en hytte.

Interessen for å se hva som rører seg i hytte- og fritidshusmarkedet er også økende. Hyttemessen i fjor trakk tusenvis av besøkende.

– Det er lenge siden vi har opplevd en så stor interesse og et så stort trykk på hyttemarkedet. Lav rente og generelt god økonomi blant nordmenn flest er årsaken, mener Nøss, og legger til at de fleste velger hytte i prisklasse rundt fire millioner kroner.

FAMILIEVENNLIG: Voss Hyttegrend satser på barnefamilier. Her er det lagt opp til spennende aktiviteter både sommer og vinter.

Sikter mot barnefamilier

Knut Vike er daglig leder for Voss Hyttegrend, som tilbyr både hyttetomter og ferdige hytter i området rundt Voss Ski- og tursenter. Så langt har utbyggeren solgt 60 av til sammen 200 tomter. Hovedmålgruppen er barnefamilier som ønsker et sted med lett tilgang til natur, godt preparerte skiløyper og tilgang til sentrum.

– Jeg synes det er flott å kunne markedsføre Voss sammen med andre lokale tilbydere på hyttemessen. 

Destiansjon-Voss har mye å tilby folk som ønsker et aktivt friluftsliv både sommer som vinter, sier Vike. I fjor hadde de mange hyttefolk innom standen. De fleste som har kjøpt tomt ved Voss Hyttegrend har bosted i Bergens-området.

Ski og fjell

Eidfjord og området mot Hardangervidda har lenge vært et attraktivt område for bergensere å etablere seg med hytte. De siste årene har Eidfjord Resort arbeidet med å etablere en alpelandsby i Sysendalen som ligger 20 minutter med bil fra Eidfjord sentrum. Her planlegges det å bygge en landsby med gågate, butikker, hotell, restauranter, sosiale møteplasser, ski- og alpinanlegg og skøytebane for å nevne noe. Det er planlagt hele 560 fritidsenheter i og rundt selve landsbysentrum. I utbyggingsfasen er det planlagt 58 hyttetomter og 52 leiligheter.

ELDORADO: Eidfjord Resort planlegger storutbygging i Sysendalen.

Opplevelsessenter

Initiativtaker Ivan Løvheim forteller at de satser på å nå ut til barnefamilier, og at de har planer om å utvide ski- og alpinttilbudet i Sysendalen, og samtidig gjøre området til en helårsdestinasjon.

– Vi har planer om å få på plass et aktivitets- og opplevelsessenter der vi skal formidle både kultur og den spennende historien fra området, sier Løvheim.

Området kan by på dramatisk natur, snø og ski muligheter i vintersesongen og tilgang til sjø, fosser og fjord, i tillegg til høyfjellsnatur i sommerhalvåret.

Hyttemessen på Sandsli

Quality Hotel Edvard Grieg

Lørdag 27. januar kl. 10-17

Søndag 28. januar kl. 10-17


I vekst

Den årlige hyttemessen i Bergen er for lengst blitt en tradisjon. Den første messen ble arrangert i 2003 i Arenum. For tre år siden ble messen flyttet til Sandsli i Bergen.

– Dette er en messe som er i vekst. Hvert år de tre siste årene har vi måtte utvide arealet med omlag 100 kvadratmeter, sier Nøss. Foran årets messe har de sett seg nødt til å utvide messen til også å ha stands utenfor den digre konferansesalen på Petter Stordalen hotellet på Sandsli.

Viktige destinasjoner

På årets messe er hyttedestinasjoner som Vik i Sogn, Eidfjord, Myrkdalen, Gransdalen, Voss, Geilo, Kvamskogen og Sunnhordland representert.

– Vi har også lagt vekt på tilbydere av fritids- og hytteutstyr. Vi har egne stands som selger utstyr til hytten som renseanlegg, solcellepanel, møbler og kjøkken, sier Nøss.

I tillegg er hytteprodusenter som Solhytten, Saldalshytta, Ranahytta og Helgelandshytta representert.

– Dette kommer til å bli bra, og jeg tror at vi kommer til å nå ny publikumsrekord, avslutter Nøss.

Hyttemessen i Bergen blir arrangert i storsalen på Quality Hotel Edvard Grieg i tidsrommet 27-28 Januar 2018. Arrangørene venter tusenvis av besøkende til det som kommer til å bli den største messen på Vestlandet.

Redaksjonen i Bergensavisen har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet