Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

GODSTOL: I denne godstolen slapper Jarle av mellom mekkeøktene.

Med lidenskap for motorsykler

Annonse fra NAF Bergen og Omegn

For Jarle Kvalvik på Sotra er MC-interessen en helårs geskjeft. På sommeren kjører han på turer i inn- og utland, på vinteren finner han stor glede i mekking.

Av RUNE JOHANSEN

STRAUME: Vi besøker den motorsykkelinteresserte karen på Sotra en regnfull tirsdag kveld i slutten av januar.

Han står i regnet og venter på oss ute på gårdsplassen med et digert smil om munnen. Bakgrunnen for besøket er rykter om at Jarle til enhver tid har et eller annet MC-prosjekt gående på vinterstid.

– Vi får starte i garasjen. Den fungerer i dag som oppbevaringssted for motorsykler, sier han.

Drømmesykler

Den doble garasjen ligger vegg i vegg med boligen. Jarle åpner døren og tenner lyset. Der åpenbarer det seg ikke mindre enn fire motorsykler.

En Honda F6C Valkyrie Interstate som skal leveres en motorsykkelkamerat i Tromsø, en Honda Transalp som han benytter som kjøretøy til og fra jobb, samt to drømmesykler fra 80-tallet. Vi noterer Yamaha V-max og en Honda VF 1100C.

Disse syklene fungerer som tidsmaskiner for den motorsykkelinteresserte mannen. Når han starter opp en av disse syklene en fin sommerdag, går tankene kjapt 30 år tilbake i tid. Flotte turer flimrer på nytt over netthinnen og han husker lukter, lyder, stemninger og opplevelser fra den tiden.

MALERI AV VALKYRIE: Pent plassert på sørveggen henger et maleri av Jarles tredje Honda Valkyrie.

Roadracing

Jarle Kvalvik er oppvokst i Hardanger. Senere flyttet familien Kvalvik til Os utenfor Bergen. Han jobber i dag som utbyggingsdirektør i Bergen kommune.

– Jeg var 13 år gammel da jeg kjøpte min første motorsykkel. Det var en Husqvarna 125 crosser, minnes han.

Den svenskproduserte maskinen ble starten på en lidenskap han fortsatt har i dag. Jarle kjørte cross og trial fram til han var 18 år gammel, så dreide interessen over til roadracing.

– Vi dro hvert år til Sverige og kjørte roadracing på asfaltbane. Gjennom dette lærte vi mye om motorsykkelkjøring og vi fikk rast fra oss under ordnede forhold. Det tror jeg vi hadde godt av, ler Jarle.

Mot klassisk

Årene gikk og etter hvert dreide interessen for R-sykler over mot klassiske smykker. Det særeste han har eid er to stykker Kawasaki KZ1000 Police. Dette er maskiner dresset opp som politimotorsykler.

– Jeg har opplevd mye moro med disse motorsyklene. Når bilister så meg i speilet slakket de automatisk på farten. De trodde naturligvis at det var politiet som lå på hjul bak dem, sier han.

Jarle ble selv stoppet av politiet ved et par anledninger. De lurte fælt på hva det var han kjørte, og hvorfor maskinen var bygget opp som en politimotorsykkel. 

LAKK: Jarle Kvalvik lakkerer motorsykkelen sin selv. Her er han i gang med en airbrush.

Mekkebua

Det er mye vakkert å skue i garasjen, men det er ikke her magien skjer. Jarle tar oss med gjennom hagen bak boligen.

Her bygget han for et par år siden sin egen mekkebu. Dette er stedet han liker å trekke seg tilbake til, etter slitsomme arbeidsdager.

– Det er mange motorsyklister som gruer seg til høsten når sykkelen skal pakkes bort. Det gjør ikke jeg. Da starter tiden for vask, nedrigging, vedlikehold, oppgradering og kanskje litt motivlakkering, forteller Jarle.

Kreativiteten med airbrush-pistolen kommer også til uttrykk på flotte bilder han har laget og hengt opp på veggene i bua.

VEST: Skinnvesten med merker forteller om utallige turer og om tilhørighet til Valkyrie-menigheten.

Starten på ”galskapen”

I 2007 fikk han øynene opp for Honda F6C Valkyrie.

– Etter å ha sett sykkelen måtte jeg bare ha en slik, sier han.

Han fant ikke en modellen i Norge og importerte derfor en maskin fra USA.

Nå er det slik med motorsykler, at man stadig ønsker å modifisere dem og gjøre dem til sin egen. Jarle sin sykkel hadde ikke alt utstyret han ønsket seg.

Derfor importerte han enda en Valkyrie fra USA. Denne gangen en maskin fullspekket med utstyr og chrome.

Etter å ha byttet deler mellom syklene, solgte han ”delesykkelen” videre til en mann i Norge.

VINTER: På sommeren kjører Jarle turer i inn- og utland. Vinteren bruker han i mekkebua.

Jaget etter utstyr

– Jeg lever og ånder for dette merket, sier han.

Frem til i dag har hele ti Valkyrier vært innom garasjen på Straume. Han har nå mekket så mye på denne motorsykkelmodellen at han kan få en slik maskin levert på døren i esker og skru den sammen i løpet av kort tid.

Det er en fordel på lange turer i inn- og utland. Hvis noe mot formodning skulle gå i stykker kan han reparere sykkelen og komme seg videre helt på egenhånd.

GAVEN: Disse karene bevilget seg en USA-tur etter endt masterstudie.

Livsstil

-Noen kjøper hytte, andre investerer i bil eller båt. Min lidenskap er motorsykler, sier Jarle.

Og interessen har gitt han mye glede opp gjennom årene. En av turene han husker best, var den de ga seg selv i gave etter gjennomført masterutdanning ved NTNU i Trondheim.

– Turen gikk til USA. Der leide vi sykler og besøkte flere stater, forteller Jarle Kvalvik. 

MEKKEBUA: Jarle har selv bygget mekkebua, og går med planer om å utvide den.

Turer med NAF

Jarle har vært medlem av NAF MC Bergen siden tidenes morgen og er det fortsatt. Tidligere brukte han mye tid sammen med NAF-karene, men de siste årene har han brukt mer tid på Valkyrie-klubben.

– NAF MC har mye bra å tilby sine medlemmer. Jeg liker spesielt godt rustløserkursene på våren, og helgeturer gjennom sommeren. Det har alltid vært gøy å kjøre med motorsykkelfolket i NAF, sier Jarle.

Redaksjonen i Bergensavisen har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet