Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Lokal-TV endelig tilbake i Hordaland !

Annonse fra TV Vest Hordaland

Nå har Hordaland endelig lokal-tv igjen for første gang på mange år.

TV Vest Hordaland

Program fra kl.17.30:

Aktuelt og bonden.

Sendingen kan ses på Get kanal 32 og på internett http://www.tvvest.no/hordaland

Bak satsingen står TV Vest som fra før leverer lokal-tv til 35.000 daglige og 81.000 ukentlige seere i Sør-Rogaland. Kanalen får navnet TV Vest Hordaland, og skal med sine tre ferske programledere by seerne på daglige aktualitetssendinger fra fylket vårt.



– Vi mener denne regionen fortjener sin egen tv-kanal, og har vært på jakt etter kreative mennesker med pågangsmot, lokalkjennskap og erfaring som kan bidra til å skrive et nytt kapittel i Hordalands mediehistorie, forteller Jørund Kopren i TV Vest Rogaland!

Nye lokal tv-profiler


TV Vest har i høst brukt tiden godt for å finne de rette lokale folkene som skal stå bak kanalen her i distriktet. På skjermen vil vi bli kjent med tre nye tv-profiler: De to bergenserne Silje-Marie Norderhaug (33) og Thomas Thorsen (39) , samt Lykke Kristine Moen (30), opprinnelig fra Voss. Silje-Marie har bakgrunn som skuespiller og sanger, og har blant annet sunget i over 1000 forestillinger for verdensberømte Cirque du Soleil i Las Vegas. Thomas har mange års tv-erfaring, både fra TV 2 og tidligere lokal-tv-kanaler i Bergen, mens mange vil kjenne igjen Lykke fra en rekke roller på Den Nationale Scene, og ikke minst fra tv-serien «Aber Bergen».

LOKALT: Dette teamet skal lage lokal-tv i Bergen. Fra venstre: Line Lone Tofte, Thomas Thorsen, Silje-Marie Norderhaug og Lykke Kristine Moen.

Alt er klart for sending

Markedsansvarlig, Line Lone Tofte

Daglige aktualitetssendinger

Sammen skal disse tre levere lokalt forankret innhold gjennom hele uken. Kort fortalt, vil de by på daglige aktualitetssendinger mandag til fredag som tar for seg alt fra kultur, næring, politikk, sport og ellers alt som engasjerer i fylket vårt. Kanalen skal være lokal, aktuell, underholdende og tett på.


– Hele plattformen ligger allerede klar med infrastruktur, konsesjon, distribusjonsavtaler, profiler, vignetter etc. Alt som vanligvis gjør en oppstart ekstra krevende ligger dermed allerede klart for oss, sier Line Lone Tofte, som er markedsansvarlig i TV Vest Hordaland.

Løfter lokale artister i helgene

Når kanalen kommer på luften vil sendingen gå i en 24-timers-loop på GET. Målet er full distribusjon også på AltiBoks, RiksTV og Canal Digital i løpet av kort tid, og seerne vil også finne sendingene på internett, Apple TV og etter hvert andre plattformer.

- I helgene blir det sending med høydepunkter fra uken som gikk, og for å fremme den gode kvaliteten på den lokale musikkbransjen, ønsker TV Vest Hordaland også å tilby sendetid til lokale musikkvideoer gjennom helgen. For fylkets artister og band blir dette en unik mulighet til å vise seg frem på en arena man ikke har hatt tilgang på tidligere, forteller Tofte.

TV Vest Hordaland er en kommersiell kanal, og er derfor helt avhengig av at det lokale næringslivet vil se nytteverdien av å markedsføre seg lokalt i sitt distrikt.

TV Vest Hordaland

Lokal TV som er nå er etablert både i Hordaland og i Rogaland.

Redaksjonen i Bergensavisen har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet