Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Med Storbypuls på timeplanen

Annonse fra Holtekilen Folkehøgskole

Vakkert ved sjøkanten og med kort avstand til storbyen Oslo! Slik beskrives beliggenheten til Holtekilen Folkehøgskole. Skolen tok imot sine første elever i 1958. Da skolen skulle bygges var det en stor diskusjon om man skulle bygge så langt ute på landet. Tiden gikk, bebyggelsen vokste raskt og i dag er Holtekilen ansett som en storbyskole.

Ruben Eiksund er musikklærer på Holtekilen, og her har han vært de siste 20 årene.

– Vi har fokus på sosialt samvær og kulturelle aktiviteter, reiser til utlandet, får besøk av gjesteforelesere og gir deg anledning til å kjenne på toleranse og grensesetting, sier han engasjert.

– Du skjønner jeg er engasjert i skolen, og jeg fikk jobb her før jeg var ferdig med utdannelsen min selv! 

Finn din egen fortellerstemme på linjen Film & Foto gjennom praktisk arbeid

• Holtekilen er en storbyskole!

• Hos oss finner du spennende mennesker, dyktige lærere, utfordringer og et variert fagtilbud rett utenfor Oslo.

• Kvalitet, opplevelser og praktiske erfaringer er kravene vi stiller til linjetilbudet på Holtekilen.

• Uansett hva du foretrekker og hvem du er vil du finne et linjetilbud som passer akkurat for deg på Holtekilen Folkehøgskole.

• Sammen skal vi gjøre dette året til noe spesielt! 

Storslått besøk

Holtekilen Folkehøgskole bygger på et kristent idégrunnlag og er inspirert av folkehøgskolens far, den danske dikterpresten Nicolai Fredrik Severin Grundtvig. Dikterpresten trodde på menneskets muligheter og drømte om en skole som kunne hjelpe unge til «mennesker rett til å blive», og som vekket medansvar for samfunnsutviklingen.

Ønsket om å virkeliggjøre dette står fortsatt i fokus på Holtekilen.

Skolen eies av Det Norske Baptisforbund, et kirkesamfunn med stor vekt på tros-, samvittighets- og ytringsfrihet. Vi er opptatt av å ha plass til både tro og tvil, og du behøver ikke være kristen for å gå på skolen. På Holtekilen blir du utfordret på meninger, men aldri påtvunget et bestemt syn!

Bare seks år etter at skolen åpnet kom en verdenskjent person på besøk. Da Nobels fredspris ble utdelt i 1964 var Martin Luther King Jr. en verdig vinner. Baptistpastoren og ikke-voldsforkjemperen kom til sine norske trosfeller da han sammen med følge ankom skolen for middag. Folkehøgskolens elever var med og serverte. Besøket av en så kjent person er naturligvis et høydepunkt for skolen, og et besøk de er meget stolte av den dag i dag. 

Sover på gata

Elevene kan velge mellom åtte linjer, fra alt til vokal, mote og design, reiseliv, film & foto og sosiologi på gateplan.

Sistnevnte skiller seg ut på en spennende måte og er et ganske så unikt studium. Elevene vil i løpet av året prøve å forstå hva som skaper og opprettholder sosiale ulikheter. På timeplanen står temaer som forbrytelser og straff, stoffmisbruk, rusomsorg og prostitusjon.

– Elevene får jobbe med mennesker for å teste seg selv, sier Ruben Eiksund. De besøker også steder som er relatert til temaet de dekker, og mest spennende er nok «en natt på gata».

En natt på gata innebærer at elevene må legge vekk mobiler og penger for deretter å tilbringe natten på gata. Dette er for å gi dem følelsen av hvordan det er å være husløs i Norge. Elevene må søke ly der andre uteliggere søker ly, samtidig som de kommer i kontakt med mennesker som kommer ut i mørket når andre går og legger seg. 

Sov på gata er en ganske så annerledes og spennende opplevelse for elevene

Med Storbypuls på timeplanen!

Holtekilen Folkehøgskolen

Impulser fra utlandet

Reiselysten vibrerer i oss alle, og elvene på Holtekilen er intet unntak. For å stilne reisefeberen har hver linje sitt eget turprogram som forberedes i undervisningen. Avhengig av hvilken linje du velger, går turen til New York, Japan, Sør-Afrika og San Fransciso.

Når høstmørket senker seg over vårt langstrakte land og vinden blåser inn over sjøkanten ved skolen pakkes koffertene for en fellestur til eksotiske Marokko.

- Turen er en god måte for elevene å bli kjent med hverandre samtidig som de får oppleve en helt annen kultur og noe spennende og nytt, forteller Eiksund. 

Kulturelle møter på tvers av landegrensene når elevene er på reise i Sør-Afrika

Holtekilen er mer enn «bare» en folkehøgskole. Det er en storbyskole, med Oslos utømmelige kilde til inspirasjon og faglig fordypning rett i nærheten. På reiser rundt om i verden blir elevene utfordret på det sosiale og kulturelle planet.

Sammen skal vi gjøre dette året til noe spesielt, og vi ser frem til å ønske deg velkommen! 

Redaksjonen i Bergensavisen har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet