Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Her bor du midt i en naturperle

Annonse fra Markhus Bolig

Går du med tanker om å selge eneboligen og investere pengene i en splitter ny leilighet? Da bør du titte mot Os kommune og Hjellemarka boligfelt.

Visningsdag

Markhus Bolig har visning av boliger i Hjelleåsen Panorama onsdag 13. juni fra klokken 17.00 til 18.00.

Adresse: Storestraumen 219 og 225, 5212 Søfteland

Alle som kjøper rekkehus i Hjelleåsen Panorama før sommerferien får en hvitevarepakke fra Siemens til verdi av NOK: 47.000,-

Her har Markhus Bolig bygget opp en liten grend på til sammen 107 boenheter bestående av leiligheter, terrassebygg og rekkehus. Og flere boliger er under bygging. 

– Dette er et område bergensere på boligjakt kanskje ikke naturlig tenker på når de søker etter ny bolig på Finn.no, sier Bjørn Rune Markhus. Han er daglig leder i Markhus Bolig.

Jeg tror hele området vil få et nytt løft når den nye veien er på plass.

Eiendomsutvikler og markedsansvarlig Monica Hansen

VAKKERT: Like nedenfor Hjellemarka boligfelt ligger Gåsakilvatnet.

Hjellemarka boligfelt

Hjellemarka Panorama

Selveiende rekkehus. Klar for innflytting.

Brutto boareal 121,8 kvadratmeter.

Pris fra 3 950 000,- til 4 190 000,-

Kun tre boliger igjen.

Til Finn-annonse:

Hjellemarka Terrasse T3

Selveierleiligheter.

Bruttoareal fra 45 til 129 kvadratmeter.

Priser fra 2 230 000,- til 5 940 000,-

Kun fem boliger igjen.

Til Finn-annonse:

Egen hage

I Hjelleåsen Panorama, som er ferdig bygget og klar for innflytting, er det kun tre boliger igjen for salg. Dette er selveiende rekkehusleiligheter. Leilighetene går over to plan, med bad, to soverom i underetasjen, samt en tv-stue og egen liten hage. I hovedetasjen er det stue, bad, kjøkken og et soverom. I tillegg er det en tilhørende stor terrasse med gode solforhold. Det er høyt under taket og leilighetene er malt i lyse farger. Med disse boligene følger to parkeringsplasser i garasje.

Brutto boareal i de selveiende rekkehusleilighetene er på 122 kvadratmeter, og prisen starter fra 3,9 millioner kroner.

I terrasse

Et steinkast unna ligger Hjelleåsen Terrasse T3 som skal stå ferdig om et år. Her er det kun fem leiligheter av forskjellig størrelse og planløsning igjen for salg. Dette er praktiske leiligheter med høy standard. Utsikten fra dette terrassebygget kommer til å bli formidabel i og med at bygget reises på et høydedrag i terrenget. Det er parkering under bygget med heis til leilighetene.

Brutto boareal på leilighetene er fra 45 til 129 kvadratmeter, og prisen starter fra 2,2 millioner kroner.

Trenden er at stadig flere ser fordelen ved å selge eneboligen til fordel for en mindre og mer praktisk leilighet, og heller bruke pengene på fritidsinteresser og ”det gode liv”, framfor vedlikehold og oppussing.

Fantastisk vestlandsnatur

Området ligger skjermet fra hovedveien og de aller fleste boligene kan tilby panoramautsikt til vakker vestlandsnatur bestående av furuskog, fiskevann og fjelltopper. Området ligger også i nærheten av Oselven som er populær blant sportsfiskere.

Er du en som liker skog og mark starter turopplevelsen rett utenfor inngangsdøren, og en kjapp kjøretur unna har du Os sentrum. Til Bergen sentrum er det noe lenger, men kjøreturen tar ikke mer enn cirka 20 minutter.

Eiendomsutvikler og markedsansvarlig Monica Hansen i Markhus Bolig sier at de fortsatt kan tilby to forskjellige leilighetskonsepter for gruppen voksne boligkjøpere.

Her får du mye bolig for pengene

Eiendomsutvikler og markedsansvarlig Monica Hansen

Rett tid

Etter en brems har boligmarkedet stabilisert seg og pilene for salg av nye boliger peker oppover ifølge boligprisstatistikkene. Det er forventet at prisene for nye leiligheter vil stige, derfor kan det være lurt å tenke på å kjøpe bolig nå.

– Her får du så mye for pengene at du kan selge den store eneboligen din, kjøpe ny leilighet og likevel ha penger til gode. I enkelte områder nærmere Bergen sentrum må du kanskje ta opp tilleggslån hvis du ønsker å investere i ny leilighet, sier Hansen.

Ny motorvei

Hjellemarka boligfelt ligger fint til mellom Søfteland og Osøyro, og den nye hovedveien mellom Bergen og Os vil få en svært positiv betydning for innbyggerne i området. Det vil i første omgang komme påkjøring til motorveien ved Ulven-skiftet. Senere er det planlagt en påkjøring som ligger nærmere Hjellemarka boligfelt.

– Jeg tror at området vil få et løft når den nye veien kommer på plass. De som bor her vil få kortere reisevei til Lagunen, Bergen Lufthavn og Bergen sentrum og gjennomgangstrafikken som er i dag vil forsvinne. Området blir mer sentralt og mer urbant. Bergen vokser utover og i aller høyeste grad i dette området, avslutter Hansen.

NATUR: Nærhet til naturen fra leilighet i Hjelleåsen Panorama.

Markhus Bolig AS driver med utvikling, markedsføring og salg av egne boligprosjekter, og utvikler attraktive tomteområder med sentral og god beliggenhet, hvor vi selv står for prosjektering og planlegging.

Redaksjonen i Bergensavisen har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet