Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

KVALITETSKJØKKEN: Janne Eriksen og Iselin Dahl ved Montér Kjøkkensenter Minde hjelper deg å velge kvalitetskjøkken fra den danske produsenten Aubo.

Dette bør du tenke på ved valg av kjøkken?

Annonse fra Montér Minde Florvaag Bruk

Ønsker du et tradisjonelt kjøkken, eller liker du ny teknologi, smarte løsninger og moderne farger? Valget er ditt.

I dag finnes det en hel verden av forskjellige kjøkkenløsninger. Vi har snakket med avdelingsleder Janne Eriksen ved Montér Kjøkkensenter Minde om valg av kjøkken til hjemmet.

– Hvis jeg skulle kjøpt meg kjøkken i dag, ville jeg tenkt på valg av farge, kvalitet og deretter lett etter praktiske løsninger. Jeg ville videreført det som er bra med kjøkkenet jeg har i dag, og gjort endringer på ting jeg ikke er like fornøyd med, sier Eriksen.

Samlingssted

Det er viktig å bruke god tid på planlegging av et kjøkken da dette er noe du gjerne skal beholde i mange år fremover.

– Du må ta stilling til om kjøkkenet skal være et samlingssted for familien. Om det skal være et lukket rom, eller om det skal være åpen løsning, forteller hun.

Du får profesjonell hjelp til dette når du bestiller tegnetime sammen med en kjøkkenleverandør. Gjennom en 3D tegninger får du raskt et godt inntrykk av hvordan sluttresultatet vil bli.

Hvitt er safe

Montér Kjøkkensenter Minde er leverandør av kvalitetskjøkken fra Danske AUBO. De leverer både kjøkken, bad og garderobe. AUBO leverer hele møbel til kjøkkenet. Dette korter ned monteringstiden både for montør og kunde.

Per i dag selger bedriften flest hvite kjøkken, og hvitt vil være et sikkert valg i mange år framover, sier eksperten.

Kjøkkenmøbler i mørke farger er også en trend som holder seg godt, mens vegger og kjøkken i tre struktur er på vei inn. Det samme gjelder bruk av betong på gulv og som møbler.

Praktisk design

Opp gjennom de siste årene har kjøkken designet utviklet seg til å inneholde mange forskjellige løsninger som skal gjøre det mest mulig praktisk og brukervennlig. Komfyren blir i dag plassert i høyskap som gir korrekt arbeidshøyde. I tillegg har skuffer kommet som erstatning for skap.

– Skuffer er mer praktisk i bruk enn skap med hyller. Når du trekker skuffen ut har du god oversikt over alle tingene som er i skuffen, sier Janne Eriksen hos Montér.

Det er godt mulig å få et kjøkken til rundt 50 000 kroner, men i gjennomsnitt spanderer bergenserne om lag 150 000 kroner på et kjøkken.

VENTILATOR: Det finnes i dag mange ventilatorløsninger for kjøkkenet. De som ikke velger overskap på kjøkkenet lar ventilatoren være et ”smykke” på veggen. Du får også ventilator integrert i ovnsplaten som på bildet.

Ovn til kokken

I dag er platetopper og kjøkkenovnene som datamaskiner å regne. De tilbyr programmer for matretten du ønsker å tilbedre. Noen komfyrer har også eget vaskeprogram (pyrolyse) Du bare stiller inn og etter en stund har du ren ovn.

– Når du skal velge platetopp må du vite om du klarer deg med fire kokepunkter, eller om du behøver flere. Du må også ta stilling til om du ønsker ventilator integrert i komfyren, eller om den skal stå utenfor, sier Eriksen. Flere ønsker i dag at ventilatoren er et smykke i rommet.

Når det gjelder komfyr får kan du i dag komfyrer med mulighet både for varmluft, damp, micro og SousVide. Da kan du lage mat og bakverk som på en restaurant.

Byggevarehus og kjøkkensenter på Minde i Bergen.

Redaksjonen i Bergensavisen har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet