Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

TIL BADET: Petter Amundsen og Kjersti Presttun har mye spennende til bad.

Bad fra a til å

– I dag velger flere av våre kunder plater fremfor fliser på badet, sier prosjektleder Petter Amundsen ved Arna og Åsane Rørlegger Service.

Vi treffer prosjektleder og kundebehandler Kjersti Presttun i butikken på Espeland i Arna.

I fjor bygget firmaet til sammen 49 bad. I år er målsettingen å levere og ferdigstille 60 bad til private hjem i Stor-Bergen.

– I gjennomsnitt bruker bergenseren 250 tusen kroner når de skal investere i nytt bad til hjemmet, sier Amundsen.

DUS: Baderom i duse romantiske farger.

Fra fliser til plater

Trendene endrer seg fra år til år. Går vi noen få år tilbake skulle alle ha fliser på gulv og vegger på drømmebadet.

I dag velger stadig flere kombinasjonen baderomplater på veggene og fliser på gulvene. Belegg på badegulvet er også populært.

Microsement er i tiden. Materialet er slitesterkt, lett å holde rent og gir et eksklusivt preg. Stadig flere velger dette både på gulv og vegger i kjøkken, bad og stue.

Produktene er blitt bedre, og det finnes masse forskjellig å velge i både når det gjelder design og farger, forteller Presttun.

Arna og Åsane Rørlegger Service gir ti års tetthets garanti på badene de bygger.

– Jeg tror at den store interessen for plater har å gjøre med at plater er letter å renholde enn et bad som er flislagt. Selve flisene er enkle å holde ren, men det kan være vanskelig å rengjøre fugene, sier Amundsen.

SORT: Detaljer i sort bryter opp et lyst bad.

Gjør hele jobben

Butikken på Espeland etablerte for flere år siden et eget team bestående av fast ansatte tømrere, rørleggere, murere som har som oppgave å bygge bad for privatpersoner i Stor-Bergen. Alle er sertifisert innen våtrom.

– Vi tar oss av alt fra befaring, planlegging, kontakt med underleverandører, og bygging. Kunden kan i realiteten gi oss nøkkelen og reise på ferie, så bygger vi nytt bad til de kommer de hjem, sier Presttun.

Boligmappe

Når vi er ferdig med et bad lager vi en garantiperm som du også kan få i digital utgave. All dokumentasjon underveis i bygging av badet lastes opp i boligmappen på gårds og bruksnummeret.

Hvis du skulle selge huset, så kan ny eier gå inn å se hva som er gjort med badet.

Tiårsgarantien har fått veldig mye å si. Garantien følger badet. Selger huseier etter fem år, har ny eier 5 år garanti igjen på badet.

– Det er kun Bademiljø som leverer denne garantien, sier Kjersti Presttun.

MESSING: Her er er dusjhodet og rør i messing. Flott detalj.
Redaksjonen i Bergensavisen har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet