Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Bryllupsdagen er toppen av kaken

Annonse fra Lie Nielsen

Den store dagen i deres liv skal, som glasuren på kaken, være perfekt. Bryllupskaken er intet unntak. Ikke bare skal den være vakker å se på, men den skal være bakt med kjærlighet og smake himmelsk.

Det bor en baker… Ikke i Østre Aker som sangen tilsier, men på Kronstad. 

Gjennom tre generasjoner har denne bakeglade familiebedriften opparbeidet seg en solid erfaring innen bakeri- og konditorfaget. Nils Lie- Nielsen etablerte bakeriet i 1908. Deretter overtok Olav Lie Nielsen kakespadene like før krigen. I 1980 overtok bakeentusiast Bernt.

I år feirer familiebedriften 110 år, noe som i stor grad skyldes håndverksmessig fagkunnskap og dyktige medarbeidere. 

Bakevarer fra Lie Nielsen er en herlig blanding av stolte håndverkertradisjoner og gode råvarer.


Et godt utseende er ikke mye verd om det ikke avspeiler de indre kvaliteter.

Lie Nielsen

Brudepar kan velge mellom flere lekre kaker med ulike smaker og utseende. Hos oss finner alle brudepar den perfekte kaken, som skjæres høytidelig foran gjestene på den store dagen.

Vi er stolte av å levere bryllupskaker med tradisjoner, og sammensetningen velger dere selv. Hva med Hvit Dame, en bryllupskake med tradisjoner, eller Ostemousse, vakker og hvit som bruden selv?

I den 110 år gamle bedriften er det ikke bare velsmakende bakevarer som leveres til fornøyde kunder. Familien tilbyr også mat for livsnytere, og kjøkkenet tryller frem lekre fristelser til alle anledninger. Vi tar oss gjerne av maten til selskapet også. Mulighetene er mange for brudeparet, og Lie Nielsen tilbyr et stort utvalg av koldtbord, tapas, snitter og canapeer.

De fleste forbinder bryllupskaker med en tradisjonell, lekkert dekorert hvit marsipan, gjerne lag på lag på stativ. I dag er det mer fokus på at brudeparet skal ha en kake de har satt sitt preg på, og som passer dem.

Uansett hvilken bryllupskake dere velger, tradisjonell eller mer moderne, vil du garantert kjenne det på smaken!

Lie Nielsen

• Lie Nielsen er en familiebedrift som i løpet av tre generasjoner har opparbeidet seg en solid erfaring innen bakeri- og konditorfaget.

• Vår garanti til deg: Hos oss anvendes kun det beste av det rene, naturlige råvarer og våre dyktige fagfolk.

• Vårt gamle slagord lever fortsatt: "Du kjenner det på smaken". 

Redaksjonen i Bergensavisen har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet