Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Smil til fotografen på bryllupsdagen

Annonse fra F/11 Foto Sondre Gunleiksrud

En ting brudepar ofte ikke tenker på midt oppe i alle forberedelsene til den store dagen, er hvilke minner de skal sitte igjen med etter bryllupet. Det er her fotograf Sondre Gunleiksrud kommer inn i bildet! Eller rettere sagt: Utenfor bildet…

Bryllup er en gledens dag, hvor smil og kjærlighet går hånd i hånd. Bildene skal utstråle den lykken både par og gjester opplever når de feirer den store dagen.

Bryllupsdagen er et kapitel i parets historiebok. De små detaljene er viktige elementer. Jeg hjelper dere å forevige alle minnene: Fra brudens besøk hos frisøren, vielsen, portrettbilder etter vielsen og selve festen.

Jeg tar portrettbilder ut fra de ønskene dere har, og brudeparet kan komme med ønske om et bestemt sted for fotograferingen. Det kan være alt fra en herregård, i skogen eller ved vannkanten. Personlig er jeg veldig glad i fotografering av paret i skogen, med uskarp bakgrunn slik at de nygifte står i fokus.


Jeg strekker meg langt for å ta også de utradisjonelle bildene. Noen av bildene er planlagt på forhånd mens andre er tatt mer på sparket. Det er også en flott kombinasjon i albumet med en blanding av både farger og sort/hvitt bilder. Portrettbildene tas i hovedsak ute, med forbehold om fint vær.

Vi møtes på forhånd for en prat om hva slags bilder dere ønsker. Da ser vi også på mulige steder for fotografering. Jeg tar portrettbilder ut fra de ønskene dere har.

Det er viktig at det settes av godt med tid, rundt to timer, til fotograferingen. På denne måten kan jeg også få med meg de små detaljene.

Dagen etter bryllupet får dere tilsendt uredigerte bilder slik at dere kan velge ut hvilke bilder dere ønsker og som skal redigeres.

I tillegg til bryllupsbilder tilbyr jeg portrettbilder av barn og familiebilder.

Bryllupsdagen er én dag, men minnene om den store dagen skal vare evig!  

F/11 Foto

• F/11 Foto Sondre Gunleiksrud holder til i Skånevik, og reiser gjerne.

• Jeg driver med foto ved siden av jobben som ambulansefører.

• Bilder kan tas både ute og inne etter avtale.

• Innendørsfoto på lokasjon eller med ensfarget sort, grå eller hvit bakgrunn.

• Jeg kommer gjerne hjem til dere. Veldig fint ved for eksempel fotografering av nyfødte.

• Jeg har bildegaranti.

• Ta kontakt for en hyggelig og uforpliktende samtale. 

Redaksjonen i Bergensavisen har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet