Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

En klassisk, men moderne vri på bryllupet

Annonse fra Opus XVI

Noen anledninger fortjener spesielle omgivelser, og bryllupsdagen er uten tvil en slik anledning.

Opus XVI er det perfekte sted å feire den store dagen! 

I Bergens historiske landemerke fra 1876 garanterer vi både brudepar og gjester en helt spesiell atmosfære. 

Brudeparet ankommer med stil til vår romslige lobby, hvor marmorsøyler og vegger i stucco lustro og granitt hensetter gjester tilbake i tid. I ett av våre bankettrom, under elegante lysekroner, trer brudeparet ut på golvet til sin første dans som ektepar. Flotte oppdekkede bord venter og et smilende personale serverer nydelig festmat. 

Alt dette danner den perfekte rammen for en minneverdig og uforglemmelig dag. 


Som slektninger av Edvard Grieg er det vårt ønske å gi våre gjester en helt enestående opplevelse, i en flott bygning med unik atmosfære i veggene og hvor feiringen skriver seg inn i historien.

Hotellet har restaurant, bar, utstilling med kunst av lokale kunstnere, treningsrom og møte- og bankettfasiliteter som passer perfekt til bryllup og private feiringer. I tillegg har vi en unik utstilling om Edvard Grieg og hans tilvirkning av hans mest kjente A-moll konsert, Opus 16, som har gitt hotellet sitt navn.


Opus VXI tilbyr 65 unike og luksuriøse rom og suiter slik at både brudepar og gjester kan trekke seg tilbake for en god natts søvn etter bryllupsfesten. Den unike arkitekturen til bygget gjør at alle våre rom har sin egen personlighet og sjarm. Gjestene har flott utsikt mot vakre Vågsallmenningen eller Fløyen. Vår lekre bryllupsuite går over to plan og har direkte adkomst til bankettsalen.
Dermed er alt tilrettelagt for en komplett pakke på den store dagen.

Dagen derpå samles de nygifte og gjestene til en velsmakende frokost hvor dere kan mimre om gårsdagens hendelser.

Hotellet ligger sentralt til, i hjertet av Bergen sentrum, bare to minutters gange fra Fisketorget. Den sentrale beliggenheten kombinert med alle våre fasiliteter og et dyktig personal gjør Opus XVI til et utmerket valg for ulike kulturarrangementer. Vårt stolte slektskap til Edvard Grieg gir et godt fundament å bygge videre på. Vår ambisjon er derfor å bli byens nye kulturhotell.

Vårt ønske er å ta vare på og dyrke den helt særegne identiteten til bygningen vår og den rike historien som bor i veggene, slik at vi kan gi dere opplevelsen dere sent vil glemme.

Vi hjelper dere med å gjøre bryllupsdagen deres til noe helt spesielt! 

Opus XVI

• En klassisk, men moderne vri på hotellopplevelsen.

• Vårt største ønske er:

- At du skal sitte igjen med en følelse av at Opus XVI er mer enn et hvilket som helst hotell.

- At du skal sitte Fantastiske senger, en utmerket lokasjon og imøtekommende service er en selvfølge.

- Vi ønsker i tillegg å tilby en unik atmosfære ulik noen annen, basert på den rike arven etter Grieg og med historiske Vågsallmenningen 14-22 som bakteppe.

• Vårt mål er å ivareta og dyrke denne unike historien og bruke den som fundament for en moderne og luksuriøs hotellopplevelse.

• Vi vil vise hva Bergen har å by på! 

Redaksjonen i Bergensavisen har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet