Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

NAF Motorsport er historie - Lenge leve Hordaland Motorsport

Annonse fra NAF Bergen og Omegn

NAF Motorsport Bergen og NAF Motorsport Nordhordland sine lange røtter innenfor bilsport videreføres nå gjennom Hordaland Motorsport.

Av RUNE JOHANSEN

GOL: De siste årene har det skjedd store endringer innenfor motorsport i NAF sammenheng. Janicke Rakland i NAF avdeling Bergen og Omegn forteller historien: 

Lang historie

NAF MSP Bergen ble etablert i 1969-1970. I starten arrangerte klubben pålitelighets- og orienteringsløp (PO-løp). Noen år senere begynte de å arrangere både bilcross-, bilslalom- og gokartløp. De siste årene har de stått som arrangør for autoslalom.

NAF MSP Nordhordland ble startet i 1986. De arrangerte bilslalom som senere gikk over til autoslalom.

Muligheten for å kunne arrangere og drive med bilsport har vært viktig både for tillitsvalgte og for medlemmer. Det har også vært viktig i forbindelse med rekruttering av nye medlemmer til forbundet.

MOTORSPORT: Janicke Rakland forteller hvordan NAF MSP Bergen ble til Hordaland Motorsport.

Kjøpte biler

I oktober 2012 ble Longhill Racing stiftet av motorsportinteresserte tillitsvalgte. Målsettingen var å inkludere ungdom.

Motorklubben har vært driftet gjennom sponsormidler, og det er disse midlene som har gjort det mulig å kjøpe de to løpsbilene som har fått navnene "Sabine" og "Molly". 

Dette er biler som ungdom uten egen bil kan leie for en liten sum, slik at de kan delta i for eksempel autoslalom, glattkjøring eller isbanekjøring.

Den ene "leiebilen" er utstyrt med dobbelt pedalsett, slik at det også er mulig å øvelseskjøre sammen med instruktør.

I dag er det Hordaland Motorsport som drifter og leier ut bilene.

Stor endring

I november 2016 valgte NAF sitt hovedstyre i Oslo å avslutte samarbeidet med Norges Bilsportforbund. For motorsportsinteresserte NAF-medlemmer betydde dette at de fra 1. januar 2017 ikke lenger fikk tilgang til gyldige lisenser gjennom NAF. Dette er lisenser som er nødvendig for å kunne drive med bilsport og arrangere løp.

SLALOM: Hordaland Motorsport vil stå for arrangementer som autoslalom.

Overrasket

NAF Bergen og NAF Nordhordland har vært veldig fornøyd med arbeidet som har vært lagt ned innenfor motorsport i Hordaland, og ble veldig overrasket da hovedstyret i NAF valgte å trekke foreningen ut av Bilsportforbundet.

De to lokallagene trumfet sammen de største ildsjelene på Vestlandet, og dannet 19. januar 2017 Hordaland Motorsport.

Mange klubber

Det samme skjedde flere steder i landet, med det resultat at Norges Bilsportforbund fikk svært mange lokale motorsportklubber å forholde seg til.

– Derfor ønsket Norges Bilsportforbund at vi skulle danne en moderklubb for alle disse nystartede bilsportsklubbene. Slik ble Frittstående motorsportklubber født, sier Rakland.

Moderklubbens rolle er å videreføre jobben som ble gjort av NAF Motorsport sentralt.

Redaksjonen i Bergensavisen har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet