Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Delte ut varme smil til påskebilistene

Annonse fra NAF Bergen og Omegn

Sonja Blom Hagen møtte bilist Ólafur Nesse med et varmt smil og vindusspylervæske på Circle K-stasjonen på Haukås utenfor Bergen. Dette er en bildefortelling fra årets påskeaksjon.

Av RUNE JOHANSEN

360 LITER: Til sammen delte NAF tillitsvalgte ut 360 liter vindusspylervæske til påskebilistene som passerte Haukås utenfor Bergen. Her er Rolf Hagen og Frode Hamre i aksjon.

Jeg er på vei hjem til Sogn og synes at dette er en fantastisk start på påsken.

Bilist, Ólafur Nesse

FORNØYD: Pål Hitland og datteren Nomi Serine Olsen Hitland fikk både spylervæske, sitteunderlag og iskrem. - Dette var helt glimrende, sier Hitland.
SPYLERVÆSKE: Rolf Hagen i aksjon på Circle K stasjonen på Haukås.

Vi informerer bilistene om at de må sjekke lufttrykk når de har lastet bilen for påsketuren.

Frode Hamre, NAF Bergen og Omegn

FULL KURV: NAF-tillitsvalgte delte ut iskrem og sitteunderlag til påskebilistene.
AKSJON: Sonja Blom Hagen og Therese Flo møtte bilistene utenfor Bergen under NAF sin landsdekkende påskeaksjon.

NAF er tilstede ved tilsammen 72 bensinstasjoner første påskeutfartsdag.

Therese Flo, NAF Bergen og Omegn

FULL TANK: Bilistene satte stor pris på NAF-aksjonen. Rolf Hagen etterfyller spylervæske på en Mini.

Bilistene vi møter setter pris på god service.

Liv Røssland, daglig leder NAF Bergen og Omegn

SMIL: Sonja Blom Hagen deler ut varme smil til påskebilistene. I kurven har hun sitteunderlag og reflekser.
VÆSKE: Frode Hamre hjelper en dame med etterfylling av spylervæske.

Denne flotte gjengen har fylt 360 liter spylervæske.

Therese Flo, NAF Bergen og Omegn

STORT OPPMØTE: Tillitsvalgte fra NAF Bergen og Omegn brukte første påskeutfartsdag ved Circle K-stasjonen på Haukås.
Redaksjonen i Bergensavisen har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet