Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

UNGDOM: Svein Ove Lie skal få flere ungdommer interessert i NAF.

Sjef for ungdomssatsing

Annonse fra NAF Bergen og Omegn

Svein Ove Lie er leder for NAF Ungdom Bergen. Den bilinteresserte ungdommen er stolt av hva komitéen har fått til på kort tid.

Av RUNE JOHANSEN

GOL: Lie har en årrekke bak seg i NAF. Han er genuint interessert i biler, mekking og alt som har med bilkjøring å gjøre.

Aktiv ungdom

Vi treffer den unge mannen under isbanearrangementet på Golsfjellet. Han deltar selv i egen bil ute på banen, men er også en av de som bidrar til å gjennomføre arrangementet.

Lie har vært aktiv innenfor NAF Ungdom Bergen siden starten, og ble etter hvert valgt inn som leder for komitéen. Målsettingen er å skape aktiviteter og sosiale happeninger som skal få flere ungdommer interessert i forbundet og deres arbeid for trafikkutfordringer og trafikksikkerhet.

Trafikksikkerhet

Lie forteller at de forsøker å etablere et opplegg der ungdom får vite hva NAF står for. De som melder seg inn kan delta på NAF Ungdom sine arrangementer.

– Vi arrangerer pizza- og spillkvelder, teknisk kveld der ungdom får sjekket bilen sin, samt glattkjøring, som her på Golsfjellet, forteller Lie.

Flere av ungdommene i den voksende komitéen deltar også på autoslalomcuper i Hordaland og Hedmark. Her får de testet egne kjøreegenskaper og de får god kjøretrening.

Økt interesse

Komitéen har det siste året opplevd en fantastisk vekst både i antall medlemmer og antall deltakere på arrangementer. Første gang de arrangerte isbanekjøring deltok et titalls biler. I år var 40 biler påmeldt til kjøringen på Golsfjellet.

– Vi oppfordrer alle ungdommer til å melde seg inn. Her får du fordeler med NAF-medlemskap og et fantastisk sosialt ungdomsmiljø, sier Lie.

Redaksjonen i Bergensavisen har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet