Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Tid for ettertanke

Annonse fra NAF Bergen og Omegn

Tente fakler blafrer i vinden og lyser opp ansiktene til pårørende, helsepersonell, redningsmannskap og andre som jobber for bedre trafikksikkerhet.

Av RUNE JOHANSEN

SENTRUM: Folkemengden er samlet utenfor Bergen rådhus for å markere de 12 personene som har mistet livet i trafikken i Hordaland i år. Dette er en kveld preget av verdighet, respekt og ettertanke.

SAMLING: Deltakere på Ettertankens dag gjør seg klar til å gå i fakkeltog gjennom Bergen sentrum.

Stort engasjement

Ettertankens dag er blitt et årlig arrangement og starter i kantinen til Bergen rådhus. Her blir det servert mat, kaffe og kaker. I år var også ordfører Marte Mjøs Persen tilstede.

– Et trafikkoffer er et for mye. Derfor er det viktig å ha fokus på trafikksikkerhet og holdningskampanjer. Dette er også et område som er i fokus fra politisk hold, forteller Mjøs.

Bergen kulturskole sørger for musikalske innslag mellom talene denne ettermiddagen. Deretter samler folkemengden seg på plassen utenfor rådhuset. 

Fakkeltog

Bergen Brannvesen sørger for at fakler blir tent. Flammene blafrer i vinden og lyser opp i den mørke kveldsstunden.

Flere tillitsvalgte fra NAF er tilstede på arrangementet. Politi, Trygg Trafikk, Haukeland Universitetssjukehus, Statens Vegvesen og Bergen kommune er noen av etatene som er representert sammen med en håndfull pårørende.

Etter en liten stund begynner gruppen med mennesker å bevege seg fra rådhuset, over Torgallmenningen og til Korskirken i Bergen sentrum.

Her blir faklene slukket før folket går inn i kirkerommet og setter seg og prest Gunnar Erstad tar ordet.

– Kjære etterlatte, pårørende og alle som jobber med trafikkulykker. Ulykkene rammer blindt og urettferdig. I fjor mistet 108 personer livet i trafikken i Norge, sier presten. 12 roser er lagt på kirkegulvet til minne om de som mistet livet i Hordaland, forteller han.

Solgunn Flaktveit leser et dikt hun har laget til minne om datteren Audhild, som mistet livet i en trafikkulykke ved Byporten i Kalfarveien for 14 år siden.

KIRKEN: Folk som har deltatt i toget slukker faklene når de kommer til kirken.

Fra Stord

Edvin Bratli mistet datteren sin i en bilulykke for fem år siden på Stord. Han forteller om sorgen og savnet, og om det å klare og leve videre etter en slik hendelse.

– Mitt fokus i kveld er å fortelle at det finnes et liv etterpå selv om savnet er stort, sier Bratli.

Utover kvelden blir lys tent for de omkomne, det er navneopplesing, musikkinnslag og salmesang i kirken.

LYS: Tenner lys til minne om de som har omkommet i trafikken i Hordaland.

Del to

Ettertankens dag er del to i en større satsing på trafikksikkerhet. Noen måneder tidligere ble Trafikksikkerhetens dag arrangert på Festplassen i Bergen. Dette er et arrangement med et annet innhold. Her kan tilskuere se hvordan redningsmannskap arbeider på et ulykkessted. Brannvesenet er tilstede og viser fram sine brannbiler. Syklister får anledning til å sjekke sykkelen sin samt mye mer.

REDNING: Bergen Brannvesen i aksjon på Trafikksikkerhetsdagen på Festplassen.
Redaksjonen i Bergensavisen har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet