Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Drømmehelg på Golsfjellet

Annonse fra NAF Bergen og Omegn

Hun deltok i fjor og er med i år. – Dette er årets høydepunkt, sier Henriette Kismul Mæhle i det vi starter turen fra Bergen til Golsfjellet.

AV RUNE JOHANSEN

GOL: Klokken nærmer seg 12.00 fredag 16. februar når vi svinger inn foran Esso-stasjonen i Åsane. Dette er møtestedet for avgang til Golsfjellet i Hallingdal, og en helg med bilkjøring på isbane.

Bilene tankes opp og niste til turen handles inn foran årets begivenhet for gutter og jenter i NAF Ungdom Bergen. Dette er fjerde gang NAF Bergen arrangerer dette for ungdommene i forbundet.

Rolig tempo

Vindusviskerne soper vekk våte snøfnugg som lander på frontruten, og vi skimter rekken med røde lys fra bilene foran oss.

Jeg har fått gleden av å sitte på med Henriette Kismul Mæhle.

Etter om lag en time på veien stanser vi ved Camillas Kro på Dale for å strekke på beina, og for nødvendige toalettbesøk. Deretter går turen i rolig tempo videre forbi Voss, gjennom Gudvangatunnelen og over fjellet mot Hemsedal.

I SNØEN: Bilen ”Sabine” med snuten godt plantet i brøytekanten.

Karriere i transportbransjen

Henriette forteller at hun har startet på en karriere i transportbransjen. Hun er nettopp begynt som lærling hos bergensfirmaet Royal Transport og hun stortrives i jobben.

– Jeg kjører en lastebil som er rigget for å transportere anleggsmaskiner, forteller Henriette.

Interesse for motorsykler, personbiler og tunge kjøretøy har hun hatt med seg siden hun var en liten jente, og hun går ikke av veien for å trekke på seg en mekkedress og bli skitten på fingrene.

Hun har også engasjert seg i det arbeidet NAF utfører når det kommer til ungdom og trafikksikkerhet.

– Da jeg begynte å engasjere meg i NAF var vi bare en håndfull ungdommer, i dag teller vi et førtitalls medlemmer og stadig flere kommer til, sier hun.

KONTROLL: Kontrollert breisladd på isføre.

På høyfjellet

Det er sent på ettermiddagen når vi svinger inn for en pause ved Kiwi-butikken på Hemsedal. Deretter går ferden videre på flotte vinterveier med høye brøytekanter det siste stykket til Guriset Høyfjellshotell. Det er her vi skal bo denne helgen. Turen har gått knirkefritt og på kvelden blir det servert en bedre middag, og etterfulgt av en kort orientering om lørdagen på isen.

Tåken ligger tykk når vi våkner lørdag morgen. Det ligger en trolsk vinterstemning over Golsfjellet. I sør stiger solen opp fra horisonten og farger himmelen i et oransje og rosa skjær.

Bilene startes opp etter en god frokost og vi kjører i kolonne ned til isbanen. De unge førerne sitrer av forventning og stemningen er munter. Dette er årets høydepunkt for medlemmene i NAF Ungdom. ”Fanitullen” er navnet på banen ungdommene skal få utfolde seg på gjennom hele dagen.

IDYLL: Vakkert i morgentimene på Golsfjellet.

Ut på glatten

Janicke Rakland tar ordet ute på isen, og informerer gjengen om hva de kan gjøre og hva de absolutt ikke skal gjøre. Hun er rød i kinnene, og frostrøyken står ut av munnen når hun snakker.

– Sikkerheten skal ivaretas, og førerne har ansvar for å opptre fornuftig. Samtidig skal ungdommene få lov til å teste ut egne og bilens begrensninger, forteller Rakland.

Janicke er damen bak planleggingen av begivenheten på isen. Hun har sørget for å ta i mot påmeldinger, hotellbooking, isbanebooking osv. På turen er hun ”mor” til alle ungdommene som er med.

– Når vi får en slik fantastisk helg som dette, så er det verdt all tid som er gått med, sier hun og smiler bredt.

SLEP: Henriette Kismul Mæhle har “parkert” bilen i brøytekanten og trenger får drahjelp.

Tester kjøreferdigheter

I år har det snødd kraftig gjennom hele vinteren, og brøytekantene er høye og kompakte. Det tar derfor ikke lang tid før de første plastbitene fra biler ligger strødd langs den tre kilometer lange isbanetraséen.

Henriette Kismul Mæhle har mistet deler av spoileren framme, og det ene baklysglasset har ramlet av etter et ublidt møte med brøytekanten.

– Vi skal ha det gøy på isen, og vi lærer av alle feilene vi gjør. Jeg tror det er hele meningen med dette, rekker hun å si før vi ryker ut i snøen i en krapp venstrekurve.

Med på turen er også begge bilene til Hordaland Motorsport. Den ene bilen er utstyrt med pedalsett på begge sider. Det betyr at ungdom som har startet å øvelseskjøre også kan delta på dette arrangementet sammen med en ledsager som kan komme med gode tips og råd.

Slepehjelp

Med oss i dag har vi flere biler som har til oppgave å hjelpe de som blir stående fast i brøytekanten etter å ha overvurdert egne evner bak rattet i bilen på glatt underlag.

–Vi har hatt nok å gjøre! Akkurat nå er det to biler som trenger slepehjelp, sier Daniel Møller og fester slepetauet i bilen til Victoria Turøy Eide.

Noen minutter senere er BMWen løs, og hun kan fortsette kjøretreningen på isveien.

Timene flyr ute på det islagte vannet. Årets begivenhet nærmer seg slutten, og erfaringer fra kjøring på isbane deles deltakerne imellom. Alle er enige om at dette har vært nyttig lærdom. Nå er det bare 12 måneder til neste gang gjengen igjen skal besøke Golsfjellet.

REDNING: Slepebilene fikk mange oppdrag under isbanekjøringen.
Redaksjonen i Bergensavisen har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet