Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Eksosrype, tidligere politiker og helt sjef

Annonse fra NAF Bergen og Omegn

Liv Røssland er daglig leder for NAF Bergen og Omegn.

Av RUNE JOHANSEN

FYLLINGSDALEN: – Hei og velkommen, skal det være kaffe, sprudler hun.

Vi treffer den samfunnsengasjerte kvinnen på kontoret i NAF-senteret i Fyllingsdalen. Hun er kledd i en blå kjole, og smilet er stort og hvitt.

Røssland er gift med Rolf, har en voksen sønn og bor i Fyllingsdalen. Hun har allerede et og et halvt år bak seg som leder av NAF Bergen.

Heltidspolitiker

Vi setter oss i møterommet og Røssland skjenker kaffe før vi starter intervjuet.

Vi kjenner henne kanskje best som politiker med 24 år bak seg i bystyret. De 12 siste årene som heltidspolitiker. Hun har vært både byråd for helse og sosial, og finansbyråd.

– Jeg har ikke vært noen fremtredende transportpolitisk talsperson, men samtidig er det sånn at du er ikke politiker på Vestlandet uten å ha mening om vei og bil, sier hun.

Røssland sa farvel til politikken etter den mye omtalte tomteselskapsaken i Bergen.

Historien kort fortalt:

Hun frontet salg av Bergen Tomteselskap på bakgrunn av kommunens økonomiske situasjon, mens Høyre og Frp fikk sentrumspartiene med seg for å stanse salget.

– Jeg gikk av da jeg følte jeg ikke lenger hadde tillit. Det føler jeg var et riktig valg, sier NAF sin leder.

I dag er Røssland politisk uavhengig.

FAKTA

Liv Røssland (født 18. juli 1961 i Bergen) bor i Fyllingsdalen

Medlem av Frp siden 1983. Meldte seg ut av partiet 2016.

Satt i Bergen bystyre fra 1991 til 2015.

Røssland var Bergens byråd for helse og sosial fra 2007 til 2009.

Fra 16. april 2010 var hun byråd for finans, konkurranse og omstilling.

Fra 31. oktober 2011 til 1. juni 2015 var hun byråd for finans, eiendom og eierskap.

Liv Røssland har hatt en rekke tyngre styreverv, blant annet i BIR, Helse Vest og Norges Bank.

Transportbransjen

– Visste du at jeg startet min yrkeskarriere innen transportbransjen? spør hun plutselig.

I 1978 begynte en ung Røssland i König Transport i Bergen. Hun tok seg av oppgaver innenfor befraktning og regnskap. Firmaet med kontor på Bradbenken drev både med sjø- og landtransport.

Hun jobbet for firmaet i 11 år, etterfulgt av noen år som hjemmeværende.

Da Liv Røssland begynte å se seg om etter en ny jobb etter karrieren som politiker hadde hun et personlig krav. Det måtte være en jobb med samfunnsengasjement. Hun fant jobben i Norges Automobilforbund lokalavdeling Bergen og Omegn og hun kan også skilte med medlemskap fra 1992.

– NAF er så mye mer enn bilberging! Det er en demokratisk medlemstyrt organisasjon, smiler hun. 

Trafikanten

NAF startet som en organisasjon med fokus rettet mot bil og bilhold. De siste årene har forbundet gått inn for å favne hele trafikanten.

– Vi har ikke sviktet bilen, men det er viktig at vi også ser på helheten i det å ferdes i trafikken. Medlemmene våre har både behov for bil, kollektivtrafikk og at barna har trygg skolevei. I dag tenker vi mye bredere enn tidligere, sier hun ivrig.

Håpet er at mitt bidrag skal kunne bidra til flere tillitsvalgte. Vi har mange som bruker sin fritid til å fremme trafikksikkerhet. Og som mange andre foreninger og lag har vi også utfordringer med å rekruttere nye medlemmer.

For å gjøre seg mer attraktiv tilbyr forbundet gode tilbud gjennom medlemskapet og legger gjennom året til rette for mange spennende aktiviteter. Flere av disse kan du lese om i årets NAF-magasin.

Kampsaker

Det er NAF sentralt, gjennom sitt hovedstyre og landsmøtet, som legger den strategien vi i lokalavdelingene skal jobbe etter. Bompengespørsmål har lenge vært et stridstema. NAF har lenge sagt at den måten å finansiere veier på er både utdatert og usosial, og ønsker et annet finansieringssystem velkommen.

Vi håper at medlemmene våre, og kommende medlemmer, kan se at vi gjør alt vi kan for å ivareta deres interesser. NAF er veldig opptatt av at vi er faktabasert, og at de argumentene vi kommer med er godt begrunnet.

Høyres landsmøte er et godt eksempel. Vi er godt fornøyd med at Høyres landsmøte lyttet til oss og stemte ned et forslag om å øke avgiftene på diesel- og bensinbiler, sier Røssland.

Eksosrype

Røssland har ikke førerkort for tung motorsykkel selv, men sitter gjerne på når hun og ektemannen Rolf kjører turer i inn- og utland.

– Det er to fantastiske turer jeg husker spesielt godt, forteller Røssland.

I 2014 kjørte de Route 66 fra Chicago til Los Angeles og Wild West Tour for to år siden.

Route 66 var historisk, og viste hvor viktig bilen har vært for utviklingen i USA, mens Wild West Tour var mer en naturopplevelse.

– Jeg har alltid likt å kjøre bil, og setter pris på at jeg er kommet i en alder og økonomisk posisjon der jeg kan kjøre en bil som starter hver morgen, sier Røssland. Hun husker ennå den tiden da hun var på fornavn med guttene som kjører NAF redningsbiler.

– Den eneste bilen jeg kan si at jeg har vært forelsket i var da vi hadde Saab 9.5 og jeg ble veldig lei meg da Saab måtte legge ned produksjonen, sier Røssland.

Tiden går fort, og kaffen blir kald før vi rekker å drikke den. Bordet ryddes, det er tid for fotografering, før Røssland suser videre til dagens mange gjøremål. Hun er en travel dame, og trives godt med det.

Redaksjonen i Bergensavisen har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet