Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Med onkel som læremester

Annonse fra NAF Bergen og Omegn

Marius Hatland (17) debuterte i autoslalom med onkel Geir Hatland som læremester og kunne avslutte dagen som vinner i sin klasse.

Av RUNE JOHANSEN

EIKÅS: I slutten av april arrangerte Hordaland Motorsport Bergenscup og Nordhordlandscup i autoslalom på Eikås Motorsenter. Tilsammen 34 biler stilte til start.

Marius benyttet dagen til å teste egne kjøreferdigheter på bane og konkurrerte i juniorklasse. I denne klassen må fører kjøre med ledsager.

– Jeg mener det gikk veldig bra til første gang å være, sier Marius når vi snakker med den unge mannen etter det første løpet.

Over all forventning

Den 17 år gamle gutten har tatt trafikalt grunnkurs og øvelseskjørt jevnlig det siste året. Han skal kjøre opp til sertifikat for personbil når han fyller 18 år.

– Jeg synes at dette er god kjøretrening. Det gikk fint på banen, sier Marius. Han får støtte av onkel Geir Hatland.

– Det gikk over all forventning, og jeg tror han ligger godt an til å vinne klassen, sier Geir.

Onkelen er en ringrev innen motorsporten autoslalom og har vunnet NM hele 12 ganger. Han er også redaktør bak nettstedet www.autoslalom.no.

DEBUTANT: Marius Hatland vant sin klasse da han debuterte i autoslalom på Eikås Motorsenter.

Stor hobby

– Bil har alltid vært min store hobby. Autoslalom gir mulighet til å teste ut bilen skikkelig og under trygge forhold, utenfor offentlig landevei, sier Geir som tar sikte på å kjøre flest mulig løp i år.

Han kan bli en hard nøtt for konkurrentene å knekke i årets autoslalomrunder så lenge bilen holder. De to siste årene har motorproblemer hindret ham i å gå til topps i NM.

Siste gang han vant NM var i 2015 på Torp i Sandefjord.

Han er spent foran årets sesong. Ikke minst på grunn av den tøffe konkurransen han vil møte fra hemsedølingene.

– De har etablert et godt miljø på Hemsedal, og førere derfra er ledende innenfor autoslalom. De er svært gode sjåfører og dyktige til å skru på bil.

LÆREMESTER: Geir Hatland er en ringrev i autoslalom og har vunnet til sammen 12 Norgesmesterskap.

Spennende

Hans Haga har tatt turen fra Leirvik på Stord for å kjøre på Eikås. Han begynte å konkurrere i autoslalom i 1981.

– Det er spennende å kjøre på bane og kunne konkurrere med en helt vanlig bil registrert for offentlig vei, sier Haga. Han tar sikte på å delta både på Bergenscup, Nordhordlandscup og Østlandscup.

–De siste 10 årene har jeg deltatt på 16 til 20 løp hver sesong, sier han.

Populært

Bergenscupen og Nordhordlandscupen består av tilsammen seks løp. Dette er populære autoslalomcuper med tradisjon langt tilbake i tid. I år kom deltakere fra Ålesund, Hallingdal og Bergen. Tilsammen 18 deltakere stilte til start i klassen for modifiserte biler.

Det er positivt å se den økende deltakelsen i klassene for rekruttering. I debutant stilte seks førere til start. I junior stilte tre førere til start.

FRA STORD: Hans Haga hadde tatt turen fra Leirvik på Stord for å delta i Bergencup og Nordhordlandscup.

Bitt av basillen

Marius Hatland tok full pott i sitt første løp, og vant foran Kristine Embre og Tobias Urheim.

– Jeg var litt nervøs rett før start, men det gikk fort over når vi begynte å kjøre, forteller Marius. Mye tyder på at han allerede er bitt av autoslalom-basillen, og at han blir å se på flere løp fremover.

Onkel Geir mener i hvert fall at den unge gutten har et stort potensial i denne grenen.

Hektet på autoslalom

GATESLICKS: Dennis Haugland har bygget bilen med tanke på motorsport og han er fornøyd med sluttresultatet.

Dennis Haugland (20) har bygget opp sin BMW E30 med tanke på deltakelse i modifisert klasse i autoslalom.

BMWen var i dårlig forfatning da han kjøpte den, og han måtte bruke mange timer på restaurering. Det største arbeidet bestod i å fjerne rust og sveise inn nytt metall.

Mekket bil

I dag glinser bilen med ny lakk og under panseret befinner det seg en sekssylindret motor som yter 171 hester. Bilen er senket og den har gateslicks på alle hjul.

– Jeg kjørte tre løp med bilen i fjor. Bilen fungerer bra og ligger godt på veien, sier Haugland.

Inkluderer alle

Haugland begynte å kjøre autoslalom da han var 16 år gammel og har etter hvert blitt hektet på denne motorsportsgrenen.

Han ble rekruttert av Janicke Rakland gikk han i buekorps i Bergen.

Hun lurte på om ikke jeg kunne tenke meg å prøve autoslalom siden jeg var så interessert i bil.

– Jeg ble med på en trening og ble fort hektet. Alle er så inkluderende i dette miljøet. Det synes jeg er svært positivt, og så er det jo gøy å kunne konkurrere med bil, sier Haugland.

Redaksjonen i Bergensavisen har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet