Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Tidenes Fotokonkurranse:

Inviterer til tidenes fotokonkurranse

Annonse fra Fløyen

Bergenser og stril gikk mann av huse og sørget for at sykkel-VM ble tidenes folkefest. Nå kan du vinne tur for to til VM i Innsbruck i 2018. Konkurransen avsluttes fredag klokken 24.00.

FOTOKONKURRANSE SYKKEL-VM

Last opp dine beste bilder til emneknagg #fløyenvm på Instagram.

Fotokonkurransen avsluttes fredag 8. juni klokken 24.00.

JURYEN BESTÅR AV:

Sverre Hjørnevik (fotograf), Thor Hushovd (proffsyklist) og Guro Øvsthus (Fløibanen).

Hver uke nomineres tre bilder. De nominerte blir kontaktet og får en familiebillett til Fløibanen. Fotokonkurransen avsluttes med at det kåres tre vinnere blant de ni nominerte bildene.

Premier:

1: Tur for to til sykkel-VM i 2018.

2: Fløyen-sykkel.

3: Fløyen-kolleksjon fra Bergans. Inneholder bukse og jakke.


Det var magi, dramatikk, folkeliv, allsang og fest.

Leder for aktivitetsavdelingen Guro Øvsthus og direktør Anita Nybø i Fløibanen AS inviterer til fotokonkurranse slik at folk fra Bergen-regionen igjen kan hente opp de gode minnene fra den ni dager lange folkefesten i september i fjor.

– Stemningen var helt elektrisk fra start til slutt. Jeg husker spesielt godt individuelt temporitt med klatreetappen til Fløyen. Folk var her fra tidlig morgen. Noen hadde til og med overnattet i telt og hengekøyer for å sikre seg orkesterplass til målgang på Fløyen. 

VM-magi

Det hele startet søndag 17. september med lagtempo fra Ravnanger på Askøy til Festplassen i Bergen.

Allerede da fikk vi den første smakebiten på hvilken gedigen fest vi kunne forvente oss. Bergensere og striler stilte opp i tusentalls langs løypen med norske flagg og heiet fram syklistene.

Individuell tempo for menn med klatreetappe opp Fløyen ble en spektakulær affære. Det enorme folkehavet langs løypen bar proffsyklistene opp de tøffe bakkene. Sykkelverden har ikke sett liknende engasjement i VM-sammenheng tidligere.

Det hele ble avsluttet med en thriller av en sluttspurt der vår egen Alexander Kristoff til slutt måtte se seg slått på målstreken av Peter Sagan fra Slovakia.

Det ble en fest som skrev seg rett inn i idrettshistorien og skapte en helt ny standard for landeveisritt i Norge med tanke på stemning og folkeliv.

Fjernsynsbilder som viste syklister, tilskuere og knallvakker vestlandsnatur gikk over hele verden og sørget for vestlandsreklame verd millioner.

Du kan laste opp dine beste bilder til emneknagg #fløyenvm på Instagram.

Fotokonkurranse

– Jeg får ennå gåsehud når jeg tenker tilbake på disse dagene. Det var helt ellevilt. Nå oppfordrer vi folk til å sende inn bilder til fotokonkurransen, slik at vi kan gjenskape den flotte stemningen, sier Øvsthus.

Fløibanen ønsker et variert utvalg av bilder som viser helheten av VM. Fotografier av syklister, publikum langs landeveien, på Askøybroen, i Øygarden, livet i sentrum, klatreetappen opp Fløyen, Salmon Hill, bilder av vestlandsnatur og alt som kan fortelle noe om den ni dager lange sykkelfesten.

Alle bildene som kommer inn kan sees på Instagram og det vil bli laget en egen fotoutstilling med bilder som deltar i konkurransen.

Thor Hushovd inviterer til sykkel-VM fotokonkurranse.

Ta i bruk sykkelen

Gjennom fotokonkurransen vil Fløibanen skape oppmerksomhet rundt arven etter VM.

– Vi håper at bildene kan stimulere folk til å ta sykkelen i bruk og minnes den fantastiske folkefesten under VM. Nå er det vår og glimrende forhold for sykling, sier Øvsthus.

Klatreetappen fra VM-løypen er fortsatt populær. Daglig kjemper ivrige syklister seg opp til Fløyen fra nedre stasjon på Fløibanen, i konkurranse med seg selv eller andre på det populære Strava-segmentet.

På Fløyen

Fra 1. mai til 1. oktober er det utleie av terrengsykler på Fløyen slik at folk kan ta en tur i den flotte naturen på byens tak.

Sykkelrittet Fløyen Opp arrangeres 8. september og er en sykkelstafett rettet mot bedrifter og vennegjenger. Stafetten ble arrangert for første gang i forkant av sykkel VM i fjor med 50 deltakende lag. I år blir Fløyen Opp arrangert i samarbeid med NCF Region Vest. 

Redaksjonen i Bergensavisen har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet