Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

RADARPAR: Christian Paasche og Johan Kaggestad kommenterte sykkel-VM i Bergen. (FOTO: Magne Turøy)

Inviterer til tidenes fotokonkurranse

– Jeg er stolt av å være bergenser

Annonse fra Fløyen

Kommentator Christian Paasche i TV 2 tror bergenserne sitter på en skattkiste med gode bilder fra sykkel-VM.

– Sykkel-VM er noe av det morsomste jeg har gjort gjennom mine snart 20 år i TV 2. Det var helt eventyrlig og med en publikumsoppslutning vi bare hadde drømt om. Bergensernes engasjement snakkes om den dag i dag i sykkelmiljøet internasjonalt. VM i Bergen tok sykkelsporten tilbake til folket, sier Paasche.

For det var helt ellevilt. Folk var i feststemning fra dag én og gjennom hele konkurransen. De heiet på alt som passerte i VM-løypen. 

FOTOKONKURRANSE SYKKEL-VM

Last opp dine beste bilder til emneknagg #fløyenvm på Instagram.

JURYEN BESTÅR AV:

Sverre Hjørnevik (fotograf), Thor Hushovd (proffsyklist) og Guro Øvsthus (Fløibanen).

Hver uke nomineres tre bilder. De nominerte blir kontaktet og får en familiebillett til Fløibanen. Fotokonkurransen avsluttes med at det kåres tre vinnere blant de ni nominerte bildene.

Premier:

1: Tur for to til sykkel-VM i 2018.

2: Fløyen-sykkel.

3: Fløyen-kolleksjon fra Bergans. Inneholder bukse og jakke.

Kjempestolt

– Jeg har vært med på OL og VM, men det er noe annet når det er i eget land. Jeg har bodd i Bergen, og mine foreldre er fra Bergen. Jeg er kjempestolt og det håper jeg også at bergenserne er, sier han og legger til:

– Selv mine foreldre som i dag bor i Oslo tok turen over, og tok masse bilder. Mine barn og samboer tok masse bilder. Det samme tror jeg er tilfellet med de fleste publikummere. Derfor tror jeg det finnes en skattkiste av fotografier fra VM som folk ennå ikke har sett, sier kommentatoren. Han håper nå at folk benytter anledningen til å delta i denne spennende fotokonkurransen.

Du kan laste opp dine bilder til emneknagg #fløyenvm på Instagram.

Vi treffer Paasche på Fløyen Folkerestaurant i begynnelsen av mai. Han er på besøk i Bergen for å kommentere motbakkeløpet Fløibanen Opp.

BEGIVENHET: - Det er bare bergensere som kan lage slik feststemning som vi fikk oppleve under sykkel-VM, sier Christian Paasche.

Sus av Tour de France

– VM i Bergen hadde et sus av Tour de France over seg. Onsdagens tempo opp til Fløyen var litt som den klassiske motbakkeetappen Alpe d’Huez. Der samles også folk langs løypen allerede dagen i forveien, slik som oppkjøringen var til klatreetappen i Bergen.

Jeg ble også overrasket over det enorme engasjementet fra folk på Sotra og Askøy. De stilte opp langs landeveien og kledde veikanten i rødt, hvitt og blått, sier Paasche som var kommentator for alle rittene sammen med makker Johan Kaggestad.

Største VM-øyeblikk

Paasche sitter igjen med mange gode minner etter de ni elleville dagene i Bergen.

Spesielt det intense øyeblikket da TV 2 mistet tv-bildet mens rytterne kjørte mot Sandviken. Bildet kom ikke tilbake igjen før rytterne var på Bryggen.

– Da jeg så at Alexander Kristoff fortsatt var med, var det bare å holde seg fast. Han hadde muligheten til å bli verdensmester på hjemmebane og ble slått på målstreken. Sportslig er dette mitt største øyeblikk fra VM, sier Paasche.

VM-FEST: Bergenserne løftet rytterne opp bakkene til Fløyen.

TA I BRUK SYKKELEN

Gjennom fotokonkurransen vil Fløibanen skape oppmerksomhet rundt arven etter VM.

– Vi håper at bildene kan stimulere folk til å ta sykkelen i bruk og minnes den fantastiske folkefesten under VM. Nå er det vår og glimrende forhold for sykling, sier Øvsthus.

Klatreetappen fra VM-løypen er fortsatt populær. Daglig kjemper ivrige syklister seg opp til Fløyen fra nedre stasjon på Fløibanen, i konkurranse med seg selv eller andre på det populære Strava-segmentet.

På Fløyen

Fra 1. mai til 1. oktober er det utleie av terrengsykler på Fløyen slik at folk kan ta en tur i den flotte naturen på byens tak.

Sykkelrittet Fløyen Opp arrangeres 8. september og er en sykkelstafett rettet mot bedrifter og vennegjenger. Stafetten ble arrangert for første gang i forkant av sykkel VM i fjor med 50 deltakende lag. I år blir Fløyen Opp arrangert i samarbeid med NCF Region Vest. 

Redaksjonen i Bergensavisen har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet