Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Fotokonkurranse:

Se de nominerte bildene fra uke 3

Annonse fra Fløyen

Fløyen har fått inn mange flotte bilder fra sykkel-VM de siste ukene. Her presenteres de siste nominerte bildene.

Så langt har folk sendt inn til sammen 661 bilder til emneknagg #fløyenvm på Instagram. 

Nå har juryen nominert de tre siste bildene i konkurransen. Fotokonkurransen ble avsluttet fredag 8. juni klokken 24.00.

– Vi mener at disse bildene representerer den gode stemningen og folkefesten vi hadde under sykkel-VM, sier Guro Øvsthus i Fløyen.

UKE 3/JURYEN OM BILDET: Sammen har vi drømt om denne dagen i syv år. Det sier mye om forventninger og engasjement. Bilde viser pur glede, stolthet og engasjement blant bergenserne. Bildet er lagt ut på Instagram av @sverre_vik.
UKE 3/JURYEN OM BILDET: Stille før stormen! Korte avstander mellom by, skjærgård og fjellet. Alle elementer var hovedarenaen for Bergen 2017. Bildet er lagt ut på Instagram av @foxwapa.
UKE 3/JURYEN OM BILDET: Teksten til dette sier alt om stort engasjement. Flere generasjoner fra fire til 87 år på vei til fellesstarten i Øygarden klokken 07.00. Bildet er lagt ut på Instagram av @runeti.
UKE 2/KURIOSITET: Folk elsket de geitene på Fløyen som for anledningen var kledd opp i VM-skjorter. Bildet er lagt ut på Instagram av @fredrik_holst.
UKE 2/FEST: Dette bildet viser Norge i rødt, hvitt og blått. Glede og engasjement. Bildet er lagt ut på Instagram av @jannickekm.
UKE 2/KOPI: Peter Sagan kopien som Blomvåg skule lagde ble et yndet fotomotiv i Øygarden. Bildet er lagt ut på Instagram av @oybl.
UKE 1/JURYEN OM BILDET: Enormt trøkk og liv langs løypen opp Fløyen. Folk har norske flagg og her er rene Tour de France-stemningen. Bildet er lagt ut på Instagram av @simmoni.
UKE 1/JURYEN OM BILDET: Ekte glede og entusiasme! Bildet er lagt ut på Instagram av @villhaugen.
UKE 1/JURYEN OM BILDET: Spenning langs løypen i byen. Folk var virkelig super engasjerte og fulgte med på storskjermen. Bildet er lagt ut på Instagram av @catohjellestad.

Vinner

Innsending av bilder til konkurransen ble avsluttet fredag 8. juni klokken 24.00. Bergensavisen kommer i løpet av neste uke tilbake med egen sak på hvem som har vunnet fotokonkurransen og tur til sykkel-VM i Innsbruck.

Redaksjonen i Bergensavisen har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet