Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Satte Øygarden på kartet

Annonse fra Fløyen

Blomvåg skule var virkelig med på å lage folkefest da sykkel-VM kom til Øygarden. Verdensmester i landeveisritt, Peter Sagan, ble tatt på sengen av det som møtte ham.

Det kokte da cirka 5000 feststemte mennesker samlet seg på Rong for å se fellesstarten for menn elite søndag 24. september 2017. Det var VM-feber og Norge i rødt, hvitt og blått.

Initiativtakere ved Blomvåg skule skal ha mye av æren for den store oppslutningen.

Rektor Linda Haugstad Blomvågnes forteller at alle som var engasjert i prosjektet gikk på med glød og entusiasme.

– Vi ville gjort det igjen, sier hun.

Tusenvis av bilder ble knipset denne dagen og et av fotografiene kan gi fotografen en drømmetur for to til sykkel-VM 2018 i Innsbruck i Østerrike.

Last opp dine beste bilder til emneknagg #fløyenvm på Instagram og delta i konkurransen.

FOTOKONKURRANSE SYKKEL-VM

Last opp dine beste bilder til emneknagg #fløyenvm på Instagram. Onsdag 6. juni er siste frist for innsending av bilder til konkurransen.

JURYEN BESTÅR AV:

Sverre Hjørnevik (fotograf), Thor Hushovd (proffsyklist) og Guro Øvsthus (Fløibanen).

Hver uke nomineres tre bilder. De nominerte blir kontaktet og får en familiebillett til Fløibanen. Fotokonkurransen avsluttes med at det kåres tre vinnere blant de ni nominerte bildene.

Premier:

1: Tur for to til sykkel-VM i 2018.

2: Fløyen-sykkel.

3: Fløyen-kolleksjon fra Bergans. Inneholder bukse og jakke.

Sykkelsang

For Blomvåg skule startet forberedelsene til verdensmesterskapet i landeveissykling allerede i 2016.

Da deltok elever og lærere i et kickoff-arrangement for prøve-VM i Bergen. Her framførte elever og lærere «Sykkeltur i vest» som trubadur Geir Barsnes hadde laget spesielt for skolen i Øygarden.

I tiden fram mot VM ble sykkel satt på dagsordenen gjennom ulike aktiviteter. De gjennomførte blant annet en hel uke i sykkelens tegn.

Elevene ble oppmuntret til å sykle til skolen, sykkelen ble tatt inn i undervisningen i forskjellige fag, de fikk lære om sykkelens historie og om sykkel-VM som alle så fram til. Skolen arrangerte også sykkelløp og sykkelturer for elevene.

– Vi visste allerede før sommerferien 2017 at vi måtte skape et engasjement rundt VM slik at flest mulig mennesker stilte opp til fellesstarten på Rong, sier sykkelambassadørene Linn Karin Knappen Andersen og Belinda Hellesund Tomic på Blomvåg skule.

Skolen kjøpte inn VM-T-skjorter til alle elevene. Skjortene ble elevenes uniform ved alle offisielle anledninger som hadde med VM å gjøre.

(Saken fortsetter under bildet.)

ILDSJELER: Rektor Linda Haugstad Blomvågnes, Belinda Hellesund Tomic og Linn Karin Knappen ved Blomvåg skule sto på sent og tidlige i forkant av sykkel-VM på Rong.

Hva husker du best fra VM

Anna Kårbø Rong (10)

– Jeg hadde bursdag dagen før fellesstarten og Thor Hushovd gratulerte meg med dagen.

Ingrid Majewska (10)

– Da vi laget musikkvideo til "Sykkeltur i vest" som ble publisert på Youtube.

Fredrik Martin Oen Hellesund (10)

– Da klassen syklet til Rong for å synge for de som bor på eldrehjemmet.

I takt til Rong

Det ble det hengt opp et stort banner med teksten «Me gler oss» utenfor skolen og de etablerte en Peter Sagan-plass.

Rektor Linda Haugstad Blomvågnes smiler litt når hun tenker tilbake på de hektiske dagene.

– Vi sendte ut invitasjon til alle som hører til Blomvåg skolekrets, og på Facebook-sidene våre, der vi oppfordret folk til å komme til fellesstarten, sier hun.

Folk stilte opp i hopetall og gikk i takt til korpsmusikk til kommunesenteret på Rong.

Fjernsynsprodusenter og tv-seere elsket det de så.

– Jeg vil si at arbeidet som ble lagt ned her ved skolen satte Øygarden på kartet både her hjemme og internasjonalt, sier rektoren.

KOPI: Blomvåg skule laget sin egen Peter Sagan-kopi.

Peter Sagan

Blomvåg skule trakk Slovakia som sitt "fadderland" av VM-arrangør Bergen 2017. En av oppgavene var å heie fram Peter Sagan.

I forkant av verdensmesterskapet sendte skolen en forespørsel til manageren til Peter Sagan om muligheten for å møte sykkelproffen. Han kunne ikke love et slikt møte da Sagan slet med sykdom og ville ankomme Norge rett i forkant av VM. Da tok skolen saken i egne hender, og lagde like godt sin egen Peter Sagan-kopi.

– Vi fant en kjeledress som vi fylte med klær, og benyttet deler fra forskjellige sykler for støtte i dukkekroppen. Da alt var på plass dro vi på ham sykkelbukse og VM-skjorte, sier Linn Karin Knappen Andersen, som hadde fått utdelt rollen som sykkelambassadør ved skolen.

Sagan-kopien fikk oppleve både generalprøven og fellesstarten og ble fort et yndet fotomotiv.

Arven etter VM

– Mobiliseringen til sykkel-VM var noe helt spesielt. Det var noe som spleiset oss sammen her i Øygarden. Det var stas å være en del av Blomvåg skule og det var stas for foreldrene å ha barn som er elever her. Det synes jeg var fint å oppleve, sier Linda Haugstad Blomvågnes.

Sykkel vil fortsatt stå høyt på agendaen ved skolen i Øygarden.

– Vi skal fortsette med sykkelopplæringsprogrammet «Alle barn sykler» som ble etablert i forbindelse med sykkel-VM, og satser på å ha en uke i løpet av skoleåret der vi har sykkel i fokus både på fritid og i undervisningen. Vi ser at ungdommene sykler mer, både til skole og i fritiden, sier Blomvågnes. 

Les også:

Når bør du finne fram dine beste bilder fra sykkel-VM.

Jeg er stolt av å være bergenser.

Redaksjonen i Bergensavisen har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet