Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Lunsj levert på døren

Annonse fra Safari Catering

Hos Vangdal Regnskap kommer de ansatte til duk og dekket lunsjbord hver dag gjennom hele året. Maten får de levert på døren av Safari Catering.

Felleslunsjen er dagens høydepunkt i en travel jobbhverdag. Da samles alle bedriftens ansatte rundt bordene i rommet de benytter til bespisning.

– God lunsj gir fornøyde ansatte og er en bevisst satsing på det sosiale miljøet i bedriften.

Samling rundt matbordet bidrar til både bedre trivsel og samhold, sier Stine Holmaas Eidebakken. Hun er leder for regnskapsbyrået på Nesttun.

Et pustehull i hverdagen

Matpausen er mer enn bespisning. Det er et pustehull i arbeidshverdagen der de ansatte kan senke skuldrene og ha det sosialt med kollegene.

Regnskapsbyrået har opp gjennom årene prøvd ut forskjellige løsninger for arbeidsdagens viktigste fellesmåltid. De er svært fornøyd med dagens ordning.

– Det er viktig for oss at det er sunn og næringsrik mat, at det til en hver tid er nok mat til alle som skal spise, og at maten blir levert som avtalt, sier Holmaas Eidebakken.

Vangdal opplever Safari Catering som meget fleksible og tilpasningsvillige om det i perioder er endring i antall ansatte til lunsj, meldes dette inn og mengden mat som skal justeres. 

VARM MAT: På fredager får Vangdal levert varm mat til lunsj.

B-menneske

Seniorkonsulent Andre Pettersen i Vangdal Regnskap er B-menneske og liker ikke å starte morgenen med å lage matpakke. Å gå på butikken i lunjspausen er heller ikke noe godt alternativ. For ham er det supert å komme til duk og dekket lunsjbord.

– Jo mindre jeg behøver å tenke på om morgenen, jo bedre er det, sier han.

Like viktig som maten er det sosiale i forbindelse med lunsjen på jobben.

– Lunsjpausen er en møteplass der vi får anledning til å treffe og bli kjent med alle som jobber i bedriften, sier Pettersen.

God mat og logistikk er noe vi kan.

Egil Refnes, Daglig leder

TAR SATS: Daglig leder Egil Refnes sier at Safari Catering satser på levering av lunsj til bedrifter i Bergens-området.

Kjent Bergens-kjøkken

Safari Catering har lang erfaring med produksjon og utkjøring av mat til større selskaper som bryllup, julearrangementer, kurs og konferanser. I tillegg har de også hatt lunsjlevering til en del bedrifter på forespørsel, hele 12 år til bedriften som har benyttet dem lengst.

I mars valgte de å satse på produktet Lunsjavtale-Kantine på 1-2-3.

– God mat og logistikk er noe vi kan. Når vi skulle utvide produktspekteret vårt var det naturlig å se mot lunsjmarkedet. Vi kan levere en kantineløsning til små og mellomstore bedrifter som ikke har egen kantine, sier daglig leder Egil Refsnes.

Tre ulike alternativer

Det er mulig å velge mellom tre forskjellige produkter i ulik prisklasse. Standard som passer for småbedrifter, Medium for de som ønsker et større utvalg, og Premium hvor du får et fullsortimenttilbud.

Bedrifter kan nå prøve ut lunsjavtalen i en uke med 30 prosent rabatt helt uten forpliktelser. 

Safari Catering lunjsavtale

Lunsjavtale Standard kr 43,- (eksklusiv mva) pr person/dag

Inneholder assortert nybakt brød, blandet salat, et variert og godt utvalg av pålegg og grønnsaker.

Lunsjavtale Medium: kr 48,- (eksklusiv mva) pr person/dag

Inneholder det samme som i vårt Standard alternativ, samt flere typer pålegg. Blant annet røkelaks med eggerøre og roastbeef med potetsalat, som leveres en dag i uken. Her får man også dagens varme rett hver fredag.

Lunsjavtale Premium: kr 55,- (eksklusiv mva) pr person/dag

Inneholder det samme som i vårt Medium-alternativ, samt enda flere typer pålegg. Man får også levert en deilig suppe hver tirsdag.

Safari Catering tilbyr tjenester innenfor catering, selskapslokaler og lunsjavtaler.

Redaksjonen i Bergensavisen har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet