Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

VINNER: Guro Øvsthus gratulerte Sverre Vik som vant hovedpremien i fotokonkurransen.

Sverre vant drømmetur til Østerrike

Annonse fra Fløyen

Sverre Vik fra Fana sendte inn dette flotte bildet fra klatreetappen opp Fløyen og vant en tur for to til sykkel-VM 2018 i Innsbruck.

1. PLASS: @sverre_vik og kompisen med nydelig stemningsrapport fra #fløyenvm Ett godt eksempel på at øyeblikket er avgjørende for bilderesultatet. Vinner!

Det var kameraten som tok bildet, og han er selvfølgelig invitert med på turen til Østerrike.

Motivet forteller det meste om folkelivet, sykkelfesten, engasjementet og stemningen langs den bratte løypen opp til Fløyen.

Vik tok fri fra skolen for å kunne få med seg den spektakulære avslutningen på det individuelle temporittet for menn.

Tidlig onsdag morgen 20. september 2017 dro han til byen sammen med noen kamerater.

– Jeg ble kjempeoverrasket da vi kom opp til Fløyen. Det var allerede fullt med folk i området, og flere kom til utover formiddagen. Det ble en fantastisk sykkelfest, forteller den unge mannen og smiler bredt.

2. PLASS: @fredrik_holst sitt bilde av Fløyengeit med sykkeltrøye gikk rett hjem hos juryen. Vi elsker bildet og stemningen. Bilde er godt komponert og gjenforteller stemningen på en fin måte.

Bakgrunn fra sykkel

Han har bakgrunn som konkurransesyklist og er i dag engasjert som trener i Fana IL Sykkel.

– Jeg har syklet for Fana IL Sykkel, Ringerike U23 og et belgisk klubblag, forteller Vik, som tidlig fikk nyss om at det ble jobbet i kulissene med å få et sykkel-VM til Bergen.

Han hadde ikke tro på at det ville skje, og ble kjempeoverrasket da sykkel-VM i Bergen ble en realitet.

– At de fikk det til er helt utrolig, sier fanabuen som jobbet som frivillig både før og under arrangementet.

Vik reiser sammen med kameraten til Østerrike i september. Han ser fram til arrangementet med stor spenning.

– Det kommer til å bli helt topp. Absolutt noe jeg ser fram til, sier den sykkelinteresserte unge mannen.

3. PLASS: @jannickem sitt bilde av en gutt, full av VM-glede, er ett herlig bilde på at Fløyen VM var en fest både for store og små. Og her kommer vi rett tilbake i den gode stemningen. Tett på, glede, og full jubel.

Fikk premien

Leder for aktivitetsavdeling i Fløibanen, Guro Øvsthus, overrakte hovedpremien til en smilende Sverre Vik utenfor nedre Fløibane-stasjon i Bergen sentrum.

– Vinnerbildet forteller om engasjementet og stemningen vi hadde i Bergen under VM-dagene. Det er et knallbra bilde, sier hun.

Fredrik Holst vant 2. premien som er en Fløyen-sykkel.

– Holst studerer i Bergen, men var hjemme i Hammerfest da vi kontaktet ham. Vi avtalte at sykkelen blir overlevert når han kommer tilbake fra sommerferie i august, sier Øvsthus.

Jannicke Kismul vant tredjepremie med bildet av en gutt som heier på syklister langs løypen.

Totalt ble det sendt inn over 650 bilder fra Bergen og nabokommunene.

– Vi håpet på et variert utvalg bilder som kunne fortelle om de spektakulære dagene, og det har vi fått, sier hun og legger til at det er artig at det er en sykkelentusiast som stakk av med seieren.

Nå skal et godt utvalg bilder forstørres og printes ut og henges opp i inngangspartiet til nedre Fløibane-stasjon.

(Saken fortsetter under bildet).

FLOTT: – Det er gøy å se engasjementet dere har skapt gjennom fotokonkurransen, sier Dag Inge Ulstein.

Gratulerer vinnerne

Byråd for finans, innovasjon og eiendom Dag Inge Ulstein (Krf) har fulgt med på fotokonkurransen i regi av Fløibanen.

Ulstein synes at konkurransen er et kjempepositivt tiltak, og ønsker å gratulerer alle vinnerne. Han har selv mange flotte minner fra sykkel-VM i Bergen.

– Dette ble noen fantastiske dager. Bergenserne koste seg og var stolt av byen. Jeg husker spesielt godt en dag jeg gikk til jobb og traff på flere kjente som hadde meldt seg som frivillig og sto løypevakt.

Folk la ned masse energi for at dette skulle bli bra, sier Ulstein.

Redaksjonen i Bergensavisen har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet