Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Mailiz og Victoria finner den perfekte fargen for deg

Annonse fra Sundt Motehus

Mailiz Wilson fra Days Like This og Victoria Ekeli hos Cubus på Sundt Motehus er fornøyd med fargene i årets høstmote. Den gjenspeiler på mange måter naturens egen fargepalett på denne årstiden.

Vi har besøkt Days Like This og Cubus på Sundt Motehus i Bergen sentrum. Her er årets høstmote for lengst på plass i hyller, på knagger og på stativer.

Elsker farger

Daglig leder Mailiz Wilson på Days Like This sier at bergenserne elsker farger, men at de kan være litt forsiktige når det kommer til å prøve ut noe nytt.

– Når vi viser dem plagg og kombinasjoner i farger som kler dem, er de som regel med, sier Wilson.

Hun forteller at folk stor sett kler alle farger, men at det er viktig å finne de riktige nyansene som passer perfekt til nettopp deg.

– Når jeg skal gi råd til en kunde tar jeg som regel utgangspunkt i øyefarge, hudtoner og hårfarge, forteller Wilson.

Mange farger

Sosiale Medier-ansvarlig Victoria Ekeli sier at årets høstmote hos Cubus kjennetegnes av mange farger, men at fargene er noe nedtonet i forhold til i fjor.

– Det går mye i okergult og grønt, sier Ekeli.

Hun har lang fartstid i bransjen og hjelper gjerne til med å ta ut antrekk og farger som passer kundene.

– Hvis vi tar utgangspunkt i denne jakken som jeg har på meg i dag... Den har burgunder stripe i seg, og da matcher den bra med en burgunder bukse, sier hun.

Det britiske høylandet

Produktutvikler for Cubus, Lisa Ask, sier at de for høsten 2018 har jobbet med to temaer: Autumn Highland og City Winter.

– Autumn Highland er et høsttema som har hentet inspirasjon fra det britiske høylandet. Rutete skjorter til matchende bukser, sammen med herlige strikkeplagg, sier hun.

I høst handler det om okerfarger.

– Yellow is the new black! Vi har også en vakker sennepsgul- og konjakk-farge som matcher med grønt eller klassisk marineblå, sier Ask.

FARGER: Øyenfargen sier ofte mye om fargene du kler, sier fargeekspert Dagny Thurmann-Moe.

Farger kler farger

Dagny Thurmann-Moe er fargeekspert og samarbeider med Days Like This. 

– Forskjellen på hvordan du ser ut hvis du velger en farge du kler eller ikke kler, er ganske stor. I tillegg er det jo faktisk slik at farger kler farger!

Har du en lysebrun, varm farge på øynene, vil de se enda lysere og mer glødende ut hvis du tar på deg et gult plagg. Alle blå øyne har kalde undertoner. De enkleste fargene å fremheve blå øyne med, er blått, grønt, rødt, gult, oransje, lilla og brunt. Til grønne øyne finner vi flest anbefalte farger. De beste fargene er grønt, blått, lilla, rosa, rødt, brunt, oransje, sier Thurmann-Moe.

Gamle vaner

Mailiz Wilson hos Days Like This og Victoria Ekeli fra Cubus får mange spørsmål fra sine kunder om fargevalg.

– Folk spør ofte hvilke fargekombinasjoner som går sammen. De går ofte i de samme fargene og kan være redd for å prøve noe nytt. Da er det greit å  kunne gi råd og bryte med gamle vaner, sier Mailiz Wilson.

Victoria Ekeli sier at kunder ofte spør om hvilke farger som får dem til å gløde.

– Jeg opplever at flere kunder tør å kjøpe plagg i sterke farger, og at bergenserne er blitt litt mer vågale, sier hun.  

Lanserer ny makeup

MAKEUP: Benedicte Bjørn er makeup-artist i Shiseido Norge.

Shiseido Norge lanserer i disse dager en ny makeup-serie. Fargekombinasjonene gjenspeiler høstens trendfarger hvor oransje, rødt og grønt er spesielt fremtredende.

– Grunnlaget for makeupen er et tett samarbeid mellom makeupartister og laboratorier og for første gang i historien er produktene produsert i USA, sier Benedicte Bjørn.

I løpet av de nærmeste dagene er disse produktene å finne i sminkeavdelingen hos Cubus på Sundt Motehus. Dette  er produkter som kommer i forskjellige konsistenser og egner seg like godt til hverdag som til fest.

Redaksjonen i Bergensavisen har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet