Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Slik får du tak i de passive boligkjøperne – og kutter salgstiden

Annonse fra PrivatMegleren

Å sitte med en bolig som ikke blir solgt er dyrt og slitsomt. Med KLiKK fra PrivatMegleren blir boliger solgt 30 prosent raskere.

I løpet av de tre årene PrivatMegleren har kunnet tilby det avanserte annonseverktøyet KLiKK, er det mange boligselgere som kan skrive under på at KLiKK skaper mer interesse og raskere salg.

Handler om å nå mennesker

– Dette er ikke basert på en følelse, men av undersøkelser, forteller Karoline Fredheim Nilssen, eiendomsmegler i PrivatMegleren Vikebø & Jørgensen, og legger til:


– Vi har over to perioder målt KLiKK opp mot Finn.no. Resultatet viser at KLiKK reduserer salgstiden med opptil 30 prosent. Så kan du spørre deg selv hvordan dette er mulig?


Nilssen forklarer at den største potensielle kjøpergruppen faktisk er de menneskene som ikke er aktivt på boligjakt, men som slår til om de blir eksponert for den rette boligen.


Raskere boligsalg handler derfor om å nå mennesker i denne gruppen. Men hvordan er det mulig å få tak i disse? Svaret er avansert teknologi.

(Saken fortsetter under bildet.)

RASKERE SALG: PrivatMegleren har nå et verktøy som bidrar til å kutte ned på tiden det tar å selge boliger.

Skal du selge bolig?

Trykk her...

Reduserer salgstiden

– KLiKK baserer seg på verdensledende teknologi når det kommer til målgruppestyring. Systemet tester et høyt antall annonser for hver bolig og velger annonsekanaler som til enhver tid er mest effektiv for hver enkelt bolig. I motsetning til annen digital annonsering, vurderer KLiKK i sanntid effekten av annonseringen.


Nilssen forklarer at KLiKK sprer seg ikke uhemmet eller legger seg tilfeldig i nyhetsfeeden til folk, men sporer opp dem som ut fra handlinger på internett kan defineres som potensielle kjøpere for hvert spesifikke objekt.


– Dette er en selvforbedrende teknologi. Systemet husker informasjonen den tilegner seg om boligtype, boligkjøpere og geografiske områder. Dette medfører at KLiKK som annonsesystem blir bedre hver dag, sier Nilsen.


– Med KLiKK har vi satt en helt ny standard for kjøp og salg i Norge, nettopp fordi teknologien får tak i de passive boligkjøperne.

Karoline Fredheim Nilssen, eiendomsmegler

KLiKK gjør gode meglere bedre

For Nilssen handler bruken om KLiKK også om at hun selv kan gjøre en bedre jobb for boligselgeren. En av de viktigste effektene av KLiKK er å få folk på visning, som er en forutsetning for et vellykket salg:

– Skal jeg gjøre en god jobb og få ut potensialet i en bolig, må jeg ha folk på visning. Det hjelper ikke å være en veldig god megler om det ikke er mennesker å selge til. Derfor er KLiKK en viktig brikke i hele boligsalgsprosessen.


Nilssen understreker at presentasjonen av boligen også er nødt til å være god.


– Om ikke bildene er gode og teksten spisset og presis, vil ikke folk legge merke til annonsen selv om den er rett foran dem. Alt henger sammen, og alt må være gjennomtenkt for at det skal bli en salgssuksess. Det er derfor jeg er så opptatt av helheten, avslutter Nilssen.

Utvikling og forbedring

PrivatMegleren har gjennom alle årene med KLiKK vært tett på med testing og utviklingen av verktøyet. Nå tar de største meglerkjedene i Sverige, Danmark, Storbritannia, Australia og snart eiendomsmegler-giganten Keller Williams i USA, verktøyet i bruk.

PrivatMegleren kombinerer landets dyktigste eiendomsmeglere med bransjens mest kraftfulle verktøy innen markedsføring.

Redaksjonen i Bergensavisen har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet