Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Oppgradert for å møte fremtiden

Annonse fra Galleriet

Senterleder Hågen Solheim har stor tro på at nye Galleriet vil bli en favoritt blant bergensere og folk utenfra som besøker sentrum.

Vi treffer senterlederen og markedskoordinator Maria Strandenes på Galleriet noen uker før den offisielle åpningen av senteret, som nå har vært gjennom en omfattende fornying.

Senterlederen sier at dette er en større oppgradering som er gjort for å møte trender og endringer i forbruksmønsteret blant folk.

Fra å være et rent handlesenter skal Galleriet nå bli en møteplass for bergensere og tilreisende.

EN MØTEPLASS

Tradisjonelt har Galleriet fokusert på shopping, men senterledelsen har sett at Galleriet må bli noe unikt som skiller det fra kjøpesentrene i bydelene rundt Bergen.

– Derfor har vi bygget om hele senteret til i mye større grad å bli en møteplass der folk kan møte venner og bekjente, der de kan spise og der de kan shoppe hvis de ønsker det, sier Solheim.

Galleriet har fått sitt eget restauranthjørne som fyller tre etasjer ved den nye hovedinngangen på hjørnet mot Fisketorget, og det jobbes med at senteret skal være åpent på kveldstid både hverdag og helg.

Galleriet er primærsenter for de som bor og jobber i sentrum og det er samtidig et senter for mennesker som bor utenfor sentrumskjernen, i nærliggende kommuner og for tilreisende.

– De som reiser fra bydelsentrene må oppleve noe annet her enn det de får ute i bydelene. Derfor satser vi på unike restauranter, kafeer og butikker som man ikke finner i bydelsentrene, sier senterlederen.

LUN ATMOSFÆRE

Det er lagt vekt på mye bruk av treverk, det er beplantning på plattformer og i fellesområdet, mørke jordfarger på broer og fasader. Belysningen er også nøye planlagt for å øke trivsel i senteret.

– Vi har bygget nye plattformer i forskjellige etasjer på nye Galleriet. Dette er gjort for å få bedre flyt i senteret, og for å få mer oppholdsplass der folk kan sette seg ned og ta en pust i bakken, sier Solheim.

Markedskoordinator Maria Strandenes i Galleriet sier at senteret i hjertet av Bergen skal bli en møteplass for folk.

Bergens nye møteplass og shoppingsenter. Galleriet har 70 butikker og et variert restaurant-tilbud.

Redaksjonen i Bergensavisen har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet