Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Veteranen på Galleriet

Annonse fra Galleriet

Daglig leder Frode Nyland og innehaver Rainer Fredriksen i Elektrosenteret jobber i en butikk som har ligget på samme sted på Torgallmenningen siden 1934.

I dag satser Elektrosenteret hovedsakelig på bærbar lyd og småelektriske artikler. I tillegg har de et av byens største utvalg av lyspærer.

I HANDLEPOSE

For tre år siden bygget de om butikken på Galleriet. Tidligere hadde de lagerlokale i kjelleretasjen. I dag er dette en del av butikken.

– Verden har endret seg. Tidligere måtte vi kjøpe varer pallevis, og da måtte vi ha lager for å oppbevare produktene.

I dag har alle leverandørene mye bedre logistikk. Vi får produkter levert i løpet av to til tre dager og ser ikke behovet for et stort lager, sier Nyland.

Produktene de selger er ikke større enn at du kan få dem med deg i en handlepose, dette fordi handlemønsteret har endret seg i sentrum.

– Det er ikke så mange som kommer hit med bil og handler. Å selge et kjøleskap eller et stort fjernsyn kan by på litt utfordringer, smiler Nyland.

(Saken fortsetter under bildet.)

BUTIKK: Rainer Fredriksen bak kassen i butikken i underetasjen.

I FARENS FOTSPOR

Innehaver Rainer Fredriksen har gått i farens fotspor og overtok den familieeide butikken på midten av 90-tallet. Men forretnings-historien strekker seg mye lenger tilbake i tid.

– Historien går faktisk tilbake til slutten av 1800-tallet da de begynte å installere strøm i bergensområdet. Da var det det tyske firmaet AEG som kom hit og begynte å installere strøm i byggene. De var først lokalisert i Vaskerelven, men i 1934 flyttet de inn her, sier Fredriksen.

I løpet av årene skiftet bedriften navn fra AEG, til EGA som senere ble oppkjøpt av elektronikkgiganten Nasjonal Elektro.

(Saken fortsetter under bildet.)

KJØKKEN: Elektrosenteret har et godt utvalg produkter til kjøkkenet.

FULL DRIFT

I dag er hyllene fylt med småelektriske artikler. I første etasje finner vi blant annet headset og øreplugger fra kjente merker som Koss og Bang & Olufsen. I hyllene er det bærbare radioer og streaminghøytalere i forskjellig størrelser og farger.

I underetasjen har de plassert støvsugere, et stort utvalg kjøkkenartikler, og lyspærer. Og skulle du være på jakt etter en flott julestjerne er Elektrosenteret på Galleriet verd et besøk.

– Vi har vært flinke til å omstille driften etter markedet og etter hvordan tidene har endret seg, sier Frode Nyland som er fornøyd med at de nå får et nyoppusset og flott kjøpesenter. Og alt er gjort mens senteret har vært i full drift.

– Vi ligger plassert rett ved inngangen fra Torgallmenningen, og er vel blant de som har vært minst berørt av ombyggingen, sier han.

Bergens nye møteplass og shoppingsenter. Galleriet har 70 butikker og et variert restaurant-tilbud.

Redaksjonen i Bergensavisen har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet