Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Møteplass for alle som elsker spennende matretter

Annonse fra Galleriet

Nye Galleriet satser på et variert utvalg restauranter. Her får du alt fra norsk laks, tradisjonskost, sushi til saftige gourmetburgere.

I nye Galleriet har vi har fått Pink Fish til å åpne sin første restaurant på Vestlandet.

GLAD LAKS: Marrie Joy Jorduela, Camelia Frost Nielsen og Benedicte Veseth serverer delikate lakseburgere.

SUNNE ROSA BURGERE

Daglig leder Camelia Frost Nielsen i Pink Fish kommer inn i butikken som en virvelvind. Damen strør om seg med positiv energi og er ikke til å stoppe når samtalen kommer inn på matrettene de tilbyr.

Hun kommer opprinnelig fra en jobb i shippingbransjen, men søkte kjapt jobben som daglig leder da hun fikk høre om det nye mat-konseptet basert på laks. 

– Pink Fish har allerede etablert restauranter i Oslo, og skal i løpet av de neste månedene åpne både på Sola og i Singapore, Frost Nielsen.

I Bergen satser kjeden i nye Galleriet med inngang fra Olav Kyrres gate.

På menyen står deilige lakseburgere, salater & wraps, supper og rå laks med salat. Pink Fish er et konsept med norsk laks i hovedrollen.

Vi fikk anledning til å smake på ASIAN BURGER og kan bare konstantere at dette smaker svært bra. De samme syntes min kollega som prøvde ASIAN RAW. Absolutt et sted vi gjerne går tilbake til for å prøve ut flere retter. I tillegg er dette sunn kost. 

Mesterkokk og Bocuse d’Or-vinner Geir Skeie fra Stord, som står bak Pink Fish, sier at menyen er utviklet for folk på farten.

Med seg på laget har han restaurant-direktør Ronny Gjøse og skipsdesigner Svein Sandvik.

Senterleder Hågen Solheim mener at Pink Fisk vil passe som hånd i hanske i nye Galleriet.

– Vi vil fremover satse mer på sunne og gode serveringskonsepter, både som «grab and go»-  og «sitt ned og nyt»-konsepter, sier han og legger til at de er stolt over å være først ut på Vestlandet med dette sunne matkonseptet.

(Saken fortsetter under bildet).

RÅ FISK: Charlotte Hui legger tilrette for en hyggelig opplevelse for gjestene som besøker restauranten TAKE.

TAKE-FOR ALLE SOM ELSKER SUSHI

Charlotte Hui begynte som sommerhjelp i restaurantbransjen da hun var 17 år gammel. I dag er hun daglig leder for sushi restauranten TAKE og China Palace Restaurant på Torgallmenningen.

–TAKE ble etablert i Galleriet i 2015 og vi feirer treårsjubileum i år. Det blir markert med tilbud på enkelte sushi-retter og vi kommer til å være synlig i Galleriet med smaksprøver på våre mest populære sushiruller servert fra Galleriets «foodtruck» på Nattåpent 1. november, sier Hui.


Det ligger mye planlegging bak den populære sushi-restauranten i første etasje i kjøpesenteret. Hui forteller at de jobbet etter et ønske om å bringe Japan til Bergen.


Det lille lokalet har plass til 14 gjester, men restauranten har også take away til privatpersoner og bedrifter.


Spisestedet har ved flere anledninger mottatt gode tilbakemeldinger fra mat-anmeldere i pressen.


– Vi legger stor vekt på at det å spise hos oss skal være en opplevelse.


Maten som serveres likner på kunstverk, og smaken er himmelsk.  De ferske råvarene får de levert fra lokale leverandører, og nesten alle andre ingredienser får vi fra Japan.


Den blå fargen på disken peker mot det nordiske, mens kantede elementer i interiør, fat, glass og møbler er inspirert fra oregami, som er japansk brettekunst.

Charlotte Hui er positiv til oppgraderingen senteret nå får.


Det kommer til å bli flott og jeg synes det er litt artig at de har tilnærmet lik fargevalg som vi har i restauranten, sier hun og viser til de lysebrune bambus-bordene og mørke veggene.

– Jeg mener at senteret går riktig vei når de lager en oase der folk kan treffes og få unike opplevelser, sier hun.

JUICE: Eple er base i de fleste juicene til Joe & The Juice.

POPULÆR URBAN BAR

– Visste du at navnet Joe er et slanguttrykk for kaffe? Det betyr at Joe & The Juice tilbyr kaffe og juice, samt mye mer, sier daglig leder Steffen Solbakken-Larsen og smiler.

Han griper et par epler og putter dem ned i maskinen som produserer fersk juice mens gjestene venter.

– Vi er en juice-bar som passer for de aller fleste. Den yngre generasjonen velger gjerne en shake eller en juice med bær, mens voksne ofte velger en grønnere juice som inneholder mange vitaminer. De avslutter gjerne opplevelsen med en nydelig kopp kaffe, forteller han.

Joe & The Juice bruker egne epler som base i de fleste av juicene, men har også noen andre alternativer.

– Samtidig jobber vi målbevisst for å få en 100% organisk juice meny. Vi har også vårt eget kaffe merke, som vi er utrolig stolt av, avslutter Solbakken-Larsen.

BURGER: Holy Cow er et nytt og spennende burger-tilbud i sentrum.

GOURMET BURGERE

Holy Cow er et hamburgerburger-konsept som er helt nytt i Bergen.

Det er tre bergensere som står bak restauranten som åpner 23. november.

Eierne satser på å tilby saftige kvalitetsburgere etter egen oppskrift basert på norsk storfe. Det er Brakstad som produserer burgerne.

– Dette skal bli et sted for alle som elsker hamburgere, sier Ola Tau Hatlestad som er en av eierne.

Bergens nye møteplass og shoppingsenter. Galleriet har 70 butikker og et variert restaurant-tilbud.

Redaksjonen i Bergensavisen har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet