Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Kolonialen under bakken

Annonse fra Galleriet

Lerøy Mat har holdt til på Galleriet siden starten i 1988 og feirer 30-årsjubileum sammen med kjøpesenteret.

Kakemennene, juleølet, pinnekjøttet og lutefisken er kommet på plass i den tradisjonsrike kolonialbutikken i underetasjen på Galleriet.

Daglig leder, Hans Karlsen, i Lerøy Mat ser frem til den offisielle åpningen av kjøpesenteret etter oppgraderingen og har forberedt gode tilbud på helseprodukter og ferdig stekt kylling.

HEKTISK

– Vi vil også invitere inn leverandører som deler ut smaksprøver til kunder som besøker oss på nattåpent-arrangementet, sier han.

Kolonialen har merket godt til byggeprosjektet og har i perioder hatt byggestillas stående nede i butikken.

– Det har vært litt hektisk til tider, men omsetningsmessig har vi ikke opplevd noe negativt i løpet av byggeperioden, sier kjøpmannen.

Han takker også den fine sommeren som bidro til økt tilstrømning av folk til sentrum. Det har bidratt til godt salg av vann, øl, ferdigmat og iskrem. Folk trekker til sentrum når det er bra vær.

TURISTMAGNET

Nå ser han med glede frem til åpningsdagen.

– Jeg håper at Galleriet som helhet vil fremstå som mer innbydende slik at kunder ønsker å komme og bruke tid på senteret.

Og så håper jeg på at det nye inngangspartiet mot Fisketorget vil bidra til at flere turister får øynene opp for at dette er et kjøpesenter, sier han.

I sommersesongen er butikken godt besøkt av turister som er på jakt etter norske produkter som ost, laks, melkesjokolade og multesyltetøy.

– Turistene har en liten sjekkliste med varer de ønsker å kjøpe når de er i Norge, sier Karlsen.

MØTEPLASS

Det at Galleriet legger vekt på å bli en møteplass for folk kan også være positivt for Lerøy Mat, som kan tilby drikke og varm mat fra disk. I tillegg har de en velfylt og populær salatbar.

– Det er gjort en omfattende oppdatering, og jeg tror at dette kommer til å bli bra. Selv har vi i løpet av årene vi har vært lokalisert her, vært gjennom tre oppgraderinger av kolonialbutikken, avslutter Karlsen, som starter juleforberedelsene tidligere enn de fleste bergensere.

Bergens nye møteplass og shoppingsenter. Galleriet har 70 butikker og et variert restaurant-tilbud.

Redaksjonen i Bergensavisen har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet