Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

"Sjokoladedronningen" på hjørnet

Annonse fra Galleriet

I snart 30 år har Vivien Silver solgt sjokolade til bergenserne fra sin lille butikk på Galleri-hjørnet som vender ut mot Torgallmenningen.

Silver overtok sjokoladebutikken Konfektgalleriet 23. juni 1990, etter at hun hadde jobbet der som ekstrahjelp i et halvt år.

NISJEBUTIKK

Hun kom fra en jobb i reiselivsbransjen som gikk på en smell tidlig på 90-tallet. På den tiden var det mange som måtte se seg om etter annet arbeid.

– Alt skjedde kjapt. Jeg fikk tilbud om å overta forretningen og etter hvert nødvendig hjelp fra banken. Siden har jeg drevet med sjokolade og konfekt, forteller hun.

SJOKOLADE

Vi treffer henne i Konfektgalleriet på den mest hektiske tiden på dagen. Esker med sjokolade i alle varianter skal danderes i hyllene og i disken. Bitene er nettopp ankommet fra leverandøren i Gent i Belgia.

– Det er familiebedriften Daskalidés Chocolatier som lager all sjokolade som jeg selger her, forteller hun.

Sjokolade-bedriften ble stiftet av den greske familien Daskalidés i Gent i 1923. Senere ble bedriften kjøpt opp av den belgiske familien Temmerman som har drevet med sjokolade siden 1904. Her snakker vi tradisjon.

Familiene har hele veien vært kjent for å produsere fristende sjokoladebiter med god smak.

NYE GALLERIET

– Dette har alltid vært byens storstue og mange besøker senteret. Det ville ikke gått å drive sjokoladebutikken utenfor sentrum, sier sjokoladedronningen og legger til:

Galleriet trengte en oppgradering. Alle på huset er spent på hvordan det nye Galleriet vil bli mottatt av bergenserne. Vi får jo blant annet fått flere restauranttilbud her, og kanskje noen av gjestene kommer hit og spiser desserten sin. Alle må jo ha sjokolade, avslutter hun med et smil.

Bergens nye møteplass og shoppingsenter. Galleriet har 70 butikker og et variert restaurant-tilbud.

Redaksjonen i Bergensavisen har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet